Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Kräftorna kan varatvå år gamla

Vill du ha så färska kräftor som möjligt till festen
 – även om de är frysta? Kolla då på datumstämpeln.

Kräftor som säljs i affärer kan vara ett år gamla.

Från centralt håll uppger livsmedelskedjorna att årets frysta kräftor nu är ute i butikerna. Men en titt i frysdiskarna ger en annan bild. Förra årets kräftor dominerar i vissa butiker, oavsett om de kommer från Turkiet eller Kina.

– Det är normalt, säger Ingmar Kroon, presschef på Axfood. Kräftor har en hållbarhetstid på minst 24 månader sedan de är kokade och paketerade, så kvalitetsmässigt har det ingen betydelse.

– Kräftor och de flesta andra skaldjur innehåller inget fett, därför blir det inga smakförändringar efter ett eller två år, fortsätter han.

Icas pressekreterare Sara Hjelm ger ungefär samma besked.

– Det viktigaste är att kräftorna är förpackade, förvarade och transporterade på rätt sätt. Det är upp till varje leverantör och butik att kvalitetssäkra produkterna.

Flesta från i våras– Huvuddelen av de kinesiska kräftorna i våra butiker fiskades i våras eller på försommaren, men efterfrågan är enorm så det finns möjligheter att det kan förekomma förpackningar från fjolåret. Men med 2011 som bäst före datum, säger Sara Hjelm.

Janne Pettersson, pressekreterare på Coop, uppger att årets kräftor, möjligen med undantag av de kinesiska, finns på lager.

– De kinesiska kräftorna har varit lite försenade men är på väg ut nu. Men sitter butikerna på kräftor från i fjol vill de först sälja ut dessa. Det viktigaste är givetvis att hållbarhetsdatumet inte passerats, säger han.

Borde butikerna sänka priset på de gamla kräftorna?– Att frysa in är ju ett beprövat sätt att bevara mat och personligen har jag aldrig märkt någon skillnad, svarar Janne Pettersson.

De turkiska kräftorna fiskas alltid på hösten, men då är försäljningssäsongen slut här hemma.

– Det innebär att de alltid är förpackade året in-nan, förklarar Ingmar Kroon på Axfood som tycker att var och en får titta på bäst före datumet.

Tvingas kasta i onödan

– Läggs fjolårets kräftor i en speciell disk är risken stor att de blir kvar och så tvingas man kasta prima varor helt i onödan. Det ligger ju helt fel i tiden, fortsätter han och berättar att 90 procent av kräftorna säljs under augusti/september, resten till jul och påsk.

Annons
Annons
Annons