Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Det syns på scenen att kvinnorna är färre

Männen dominerar fortfarande rockscenen. I år är 70 procent av de bokade artisterna vid landets tio största festivaler män, konstaterar ideella föreningen Jämställd festival.

Manligt på rockscenen. Extreme uppträdde på Sweden Rock Festival, vars artistprogram i år var mansdominerat till 96 procent. Arkivfoto: Claudio Bresciani/TT

I början av veckan släppte föreningen sin prognos över jämställdheten vid sommarens festivaler Och liksom tidigare år dominerar männen stort.

”Tyvärr är det tydligt att festivaler som tidigare visat ett ointresse av att arbeta med jämställdhet fortsätter att ha en hög mansdominans på scenen. Både Summerburst, Sweden Rock, Emmabodafestivalen och Getaway Rock har omkring 90 procent mansdominerade akter, konstaterar Kristina Wicksell, pressansvarig.

Även i Örebro syns den skeva fördelningen. På Yeahfestivalen i Stadsparken i mitten av maj var det endast tre kvinnliga av totalt 16 akter.

– Vi tänker så klart på det, men för oss handlade det i år väldigt mycket om att över huvud taget få ihop en festival, säger Niklas Lennartsson, arrangör på J Event.

Yeah-festivalen omstartade i år efter flera års uppehåll och då handlar det om att bygga förtroende för kommande år, förklarar Niklas. Nya festivaler är osäkra kort och inte lika intressanta för artistbokarna, och då verkar det som om särskilt tjejerna får stryka på foten. Det är hans känsla.

De första större akterna som preliminärbokades för Yeah! var faktiskt kvinnliga, berättar Niklas vidare, men eftersom deras sommarturnéer drog i gång först några veckor senare så blev de aldrig aktuella.

– Min känsla är att bokningsbolagen hajpar kvinnliga akter lite mer än manliga, och känner av var de ska spela. Kvinnorna är betydligt färre, de är efterfrågade och det vet bolagen som därmed medvetet gör dem mer ”exklusiva”, säger Niklas Lennartsson.

Svårbokade alltså. Kan det vara förklaringen till varför endast 2 av 21 akter på Metallsvenskan bestod av kvinnliga artister?

– Naturligtvis är det jättetråkigt, säger Niklas Urdell, Nikija Event. Vi vill gärna ha flera kvinnor men det här är väldigt genrestyrt. Hade det funnits fler kvinnliga metallband hade vi gärna bokat. Det hade också varit bra för arrangemanget med fler kvinnliga besökare.

För Anders Damberg, ansvarig för bokningarna till Live at heart i början av september, är den musikaliska kvaliteten helt avgörande i urvalet. Och i år är det betydligt färre tjejer, bara 12–15 procent bland de cirka tusen ansökningarna. I fjol var det fler, 18–20 procent.

En ”omöjlig situation när branschen ser ut som den gör,” menar Anders Damberg.

–Det är inte så att bara för att du är kvinna så kommer du med. Först och främst tittar vi på det musikaliska, och om akten är intressant för oss, säger han.

Men om det väger jämt i valet mellan en kvinnlig och manlig artist?

– Då kan könet avgöra, men vi har andra parametrar också, till exempel geografiska. En regional artist kan komma före en stockholmare, säger Anders Damberg.

Mansdominans. Sweden Rocks festivalaffisch före och efter att samtliga manliga akter tagits bort. Bildbearbetning: Jämställd festival

Annons
Annons
Annons