Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oskar Ekberg

Annons

KLASSISKT. För första gången någonsin ges Romans pianomusik ut på skiva. Johan Helmich Roman som brukar kallas för ”den svenska musikens fader” är kanske mest känd för ”Drottningholmsmusiken”. Han levde samtidigt som storheter som Bach, Händel och Scarlatti (1694–1758) och förutom att komponera var han en framstående violinist och även ledare för Kungliga hovkapellet under flera år.

Hans kammarmusikaliska kompositioner är mindre kända, mycket på grund av att de länge befunnit sig i oordning, med enbart handskrivna ofta osignerade manuskript utspridda över flera olika samlingar.

Genom ett stipendium från Konstnärsnämnden 2010 gavs pianisten Oskar Ekberg möjlighet att fördjupa sig i Romans tolv klaversviter. Sviterna är obetitlade och många av satserna saknar till och med tempobeteckning. Ekberg har därför fått ägna sig åt musikhistoriskt detektivarbete. Han har gjort sin interpretation direkt från Romans autografmanuskript, i faksimil från Statens musikbibliotek.

Konservativa barockkonnässörer må argumentera för att denna musik egentligen bör framföras på cembalo. Men sådant stör mig inte det minsta. Roman själv angav sällan i sina manuskript vilka instrument hans musik var skriven för.

Oskar Ekberg, som till vardags är lektor i piano vid Ersta Sköndals högskola i Stockholm, spelar livfullt, med pregnant anslag och fokus på det rytmiska drivet. Frasering och utsmyckningar känns tidsenliga och naturliga, även om vissa drillar i bland utförs lite slarvigt. Men det är bara petitesser i sammanhanget.

Det var inte en dag för sent att denna svenska musikskatt förevigades för eftervärlden. Jag hoppas att den når ut långt utanför landets gränser och gör pianister runt om hela världen intresserade av Romans musik.

Annons
Annons