Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus inställd på att vara kvar i Sauber: ”Har bra chans”

Formsvacka och ägarbyte.Men Marcus Ericsson är inställd på att köra vidare för Sauber i F1 2017.– Jag tror att jag har bra chanser att vara kvar, säger han.

Annons

NA träffade Marcus Ericsson i depån på Hockenheimring inför helgens lopp. Trots ordentliga krascher två tävlingshelger i rad, och trots att stallkompisen Felipe Nasr tagit kommandot på slutet och besegrat Marcus fyra lopp i rad, är Örebroföraren avspänd.

– Det är klart att det tär, mentalt blir det en dipp. Nu gäller det att knyta näven och komma tillbaka och det brukar jag vara bra på, säger han bestämt.

– Det är någon sjuk egenskap jag har, när det går som tyngst för mig så brukar jag vara som bäst och vända på det. Även om jag haft två riktiga skithelger känner jag mig riktigt laddad och positiv. Jag tror att det kommer att bli en riktigt bra helg, säger han.

Sauber har en riktig mardrömssäsong bakom sig, har ännu inte skrapat ihop någon VM-poäng, och dessutom haft svåra ekonomiska problem.

Nyligen såldes det schweiziska F1-stallet till det schweiziska investmentbolaget Longbow Finance S.A.

Det spekuleras i att flera av Marcus tunga sponsorer skjutit till kapital, bland annat Tetra Laval där industrigrupperna Tetra Pak, Delaval och Sidel ingår.

Något som skulle kunna stärka Marcus position i stallet – och hans uttalande ger ytterligare bränsle:

– Jag tror att jag har bra chanser att vara kvar här hos Sauber.

Tror du det tack vare ägarbytet?

– Jag tror det eftersom jag presterat på en bra nivå och att teamet har ett stort förtroende för mig. De säger till mig är att de är väldigt nöjda med sättet jag kör och jobbar på. Sen får vi se vad de nya ägarna har för ambitioner. Förhoppningsvis är det enbart positivt att det blir större möjligheter för teamet, och det gör att Sauber blir ett starkare alternativ, säger Marcus.

Är det dina svenska sponsorer som går in med kapital i bolaget?

– Inte vad jag vet i alla fall.

Hur stor insyn har du?

– Ingenting egentligen, svarar han.

Och utvecklar:

– Jag har ingen aning om sådana där saker. Jag har hört mig för lite hos Monisha (Kaltenborn, stallchefen) och hon är rätt så locket på och vill inte säga för mycket. Monisha säger att det är ett schweiziskt investmentbolag, en massa höjdare som jag fattat det som, som kommer att vara bra för teamet, och att det är bra människor som står bakom.

Kan du säga någonting om framtiden?

– Egentligen inte. För mig är det fullt fokus på årets säsong. Jag har inte hunnit fundera så mycket på det, mer än att jag tycker att presterat på en bra nivå. Jag tycker att jag visat att jag platsar i formel 1, och ska stanna där. Om det sedan blir så eller inte är inte upp till mig.

Hockenheim ligger bara tre timmar med bil från Saubers högkvarter utanför Zürich och många av stallets sponsorer kommer att dyka upp.

Är de nya ägarna på plats på Hockenheim i helgen?

- Inte vad jag vet i alla fall.

Marcus har ännu inte träffat Longbow Finances och Saubers styrelseordförande Pascal Picci.

– Han lär väl dyka upp på banan, kan jag tänka mig. Men jag har inte sett honom än så länge, säger Marcus.

Marcus vill hellre prata om den sportsliga biten och påminner om att han faktiskt vunnit på Hockenheim en gång tidigare i karriären, för sju år sedan – för Kimi Räikkönens team.

– När jag körde i Japan 2009 så hoppade jag in i den brittiska F3-serien för Räikkönen Robertson här på Hockenheim. Då körde jag ifrån (Daniel) Ricciardo. Så jag har lite bra minnen härifrån, säger han.

På grund av de ekonomiska problemen har Sauber inte haft råd att uppdatera bilen under säsongen.

Men om alla planer går i lås kommer både Marcus och Felipe Nasr att tävla med den nya bakvingen som testats på träning två race i följd.

Kommer ni att köra med den även under söndagens race?

– Ja, det är tanken. De har gjort lite justeringar på den. Det kommer inte att vända upp och ner på världen men förhoppningsvis kan det vara en liten skjuts i rätt riktning för oss, säger Marcus.

Monisha Kaltenborn bekräftar för NA att stallet kommer till start med nya vingen och att Marcus dessutom får en ny motor och slipper tävla med den gamla turbon som han hade i Ungern senast.

För att kunna konkurrera om VM-poäng måste Saubern bli fyra–fem tiondelar snabbare per varv.

- Det kommer inte den här bakvingen att räcka till. Men ny framvinge och nytt golv är på väg och förhoppningsvis har vi dessa uppdateringar till loppet i Spa efter sommaruppehållet. Med den kombinationen, ny bak- och framvinge samt nytt golv, kan vi kanske kapa fem tiondelar. Det är svårt att säga, det kan bli ingenting också, säger Marcus Ericsson.

Annons
Annons
Annons