Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Marcus kamp mot klockan: "Tanken att gå tillbaka – måste bli så"

Sauber går en kamp mot klockan för att Marcus Ericssons nya Ferrarimotor i körbart skick till lördagens kval. Annars lär Örebroföraren få svårt att hävda sig i Baku.

Marcus Ericsson.

Sauberstallet går en kamp mot klockan för att få Marcus Ericssons nya motor i ordning till lördagens kval inför söndagens historiska GP i Baku – den första formel 1-tävlingen någonsin i Azerbaijdzan.

Ericsson fick en ny motor monterad i sin bil inför helgen, men under fredagens första tidsträning – där han smått sensationellt satte 15:e bästa tid och var över sekunden snabbare än teamkompisen Felip Nasr – gick avgassystemet sönder och teamet tvingades byta tillbaka till en gammal motor inför fredagens andra träning. Problemet? Att den motor Ericsson körde med i Kanada senast skickats tillbaka till Ferrarifabriken – och att han därför fick ta en äldre version, som bland annat användes på försäsongstesterna i mars.

Tvingas Marcus köra kval och race med den gamla motorn blir det svårt att undvika sistaplatsen.

– Vi har en jättelång raka  där det är ren effekt och ingenting annat som räknas. Där skulle han tappa oerhört mycket tid, säger Eje Elgh till Viasat och fortsätter:

– Problemet när avgassystemet gick sönder var att det innebar att det blev överhettat och att vitala delar i den bakre regionen tog skada. Nu försöker man rädda den motorn.

Marcus själv förutsätter att stallet klarar att få den nya motorn körduglig till lördagens kval.

– Det är 99 procent att det blir så och det måste bli så helt enkelt, säger han till Viasat.

Han berättar också att han trivdes hyggligt under de första varven på stadsbanan i Baku:

– Den var ändå ganska så rolig. Första sektorn är väl ingen succé direkt, 90-graderskurvor och det händer inte så mycket. Men efter de fyra första kurvorna tycker jag att den kommer igång ordentligt. Det är några tekniska partier och i slutet så är det lite upp och ner och spårigt. Det är rätt så lurigt att köra där, och man måste bygga upp farten. Sedan är det en rolig avslutning från kurva 16. Överlag en rolig bana att köra, säger han till Viasat.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons