Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världsmästare – men Thed Björk rankas bara som fjärde bästa föraren i världen: "Visar hur tätt det var ..."

Thed Björk Bang-Melchior blev Sveriges första världsmästare i banracing när han vann WTCC.
Men när internationella tidningen Touringcar Times rankar världens 30 bästa standardbilsförare hamnar Karlskogaföraren först på fjärde plats.

Annons
Thed Björk Bang-Melchior fick NA:s guldklocka 2017 efter VM-guldet i WTCC. Arkivfoto: Jean Michel Le Meur/DPPI

LÄS OCKSÅ: Thed Björk Bang-Melchior får NA:s guldklocka 2017 för VM-guldet: "Jag älskar varje dag"

I stället för världsmästaren Thed Björk Bang-Melchior anser Touringcar Times att ungerske VM-tvåan Norbert Michelisz, Honda, var världens bästa standardbilsförare 2017.

"De enorma svårigheter som Michelisz tog sig igenom under året var det som avgjorde till hans fördel. Även om Thed Björk tog hem titeln så hade Micheliz kunnat vara mästare om det inte hade varit för Hondateamets misstag i slutet av säsongen."

Dessutom rankas både tvåan Scott McLaughlin och ettan Jamie Whincup från australiska supercars-serien som bättre förare än Björk, som alltså får nöja sig med en fjärdeplats i rankningen.

"Svensken hade en fantastiskt bra säsong i WTCC och tog hem mästerskapet tack vare en total jämnhet. Att han kunde ta titeln trots att han bara vann två race visar hur tätt det var i WTCC de här säsongen", skriver juryn i sin motivering om Björk som var topp sju i 18 av 20 raceheat 2017 men "bara" tog två racesegrar att jämföra med Michelisz tre.

Tidigare under december ratades Björk helt av Autosport, när den internationella och välrenommerade motorsporttidskriften rankade världens 50 bästa förare, alla kategorier, 2017. Inte en enda WTCC-förare kom med på listan, som toppades av Lewis Hamilton och som totalt innehöll 15 av årets formel 1-förare.

Bästa standardbilsförare på listan var i stället DTM-mästaren Rene Rast på 17:e plats, följd av segraren i Australian supercars, Jamie Whincup, på 35:e plats, DTM-trean Jamie Green på 42:a och BTCC-mästaren Ash Sutton på 43:e.

Något som Autosports redaktörer förklarar i en podcast som helt fokuserar på topp 50-listan:

– Hade Michelisz vunnit WTCC hade han nog smugit sig in på topp 50-listan, och det säger nog något. På papperet är det klart att WTCC-mästaren övertrumfar den brittiske eller australiske mästaren, men så enkelt är det aldrig, säger Tom Errington i podcasten.

– BTCC är förvisso ett nationellt mästerskap, men det har stora startfält och tät racing, och Sutton hade en väldigt stark säsong i det mästerskapet. Australian supercars har varit på den höga nivån ännu längre än BTCC, så för att vinna den serien måste man vara på en extremt hög nivå som förare. Medan det faktum att WTCC har tvingats byta ut sitt reglemente efter årets säsong och gjort en deal med TCR säger något om vad som hänt med mästerskapet, att det tappat kvalitet och halkat efter de andra mästerskapen. Så det är helt rätt att vinnarna av BTCC och Australian supercars finns med på listan men att WTCC-mästaren saknas, säger Kevin Turner i podcasten.

Örebros formel 1-stjärna Marcus Ericsson, som var den ende av de ordinarie förarna i årets formel 1-mästerskap som inte lyckades ta någon poäng, saknas också på listan. Däremot finns tre svenskar med: Formel E-trean Felix Rosenqvist rankades högst på 23:e plats, Joel Eriksson, som blev tvåa i europeiska, gick in på 27:e, och rallycrossvärldsmästare Johan Kristoffersson rankades som världens 41:a bästa förare.

Ericssons ny stallkompis i Sauber, Charles Leclerc, rankades på tionde plats efter sin seger, som rookie, i formel 2.

Mer läsning

Annons