Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårt liv för firat helgon: Lucia platsar i #metoo

Annons
Kongl. Teknologkören med lucian Amanda Helmfrid, i Seglora kyrka på Skansen på luciadagen 2016. FOTO: Henrik Montgomery/TT

Snart kommer Lucia att firas runt om i Sverige. Just i år kan det finnas skäl att stanna upp och fundera över vad som firas. Legenden som beskriver Lucias liv handlar om kvinnovåld och sexuellt förtryck.

Det finns flera myter om Lucia. Hon levde kring år 300 efter Kristus. Redan som liten ska hon ha avlagt ett kyskhetslöfte. Men hon blev bortlovad till en äldre man. Lucia satte sig emot. Så fick modern en besvärande blödning. Genom dotterns tro blev hon botad. Mamman befriade då Lucia från äktenskapslöftet. Den försmådde friaren gick till domstol. Lucia torterades men behöll sin tro på Gud. Hon dömdes då till tjänstgöring som glädjeflicka på en bordell. Dit skull hon fraktas på en oxkärra. Men ekipaget gick inte att rubba. Man hällde kokande olja över henne och stack ett svärd genom halsen. Först när hon fick sista smörjelsen dog hon. I en och samma historia möter vi tvångsäktenskap, våld och massvåldtäkt. Lucia utsågs så småningom till helgon.

Bland äldre gudar fanns sådana som speciellt beskyddade kvinnornas kyskhet och var viktiga under deras liv inte minst under graviditet och förlossning.

300-talet blev en milstolpe i västerlandets historia. Vi fick ett paradigmskifte när kejsaren i Rom gjorde den kristna kyrkan till statsreligion. De gamla antika gudarna avskaffades. Bland äldre gudar fanns sådana som speciellt beskyddade kvinnornas kyskhet och var viktiga under deras liv inte minst under graviditet och förlossning. Cirka 5000 år före Kristus framträdde i Mindre Asien gudinnan Kybele. I nordisk mytologi var det Gefjon som var oskuldernas beskyddarinna.

Kybele ersattes kring år 500 före Kristus i vissa områden av gudinnan Artemis. Denna tillägnades ett tempel i staden Efesus. Templet räknades som ett av världens sju underverk. Artemis hade temperament och slog hårt vakt om sin kyskhet liksom för de som tillbad henne. Enligt berättelserna försökte jägaren Orion våldföra sig på henne. Hon lät en skorpion döda honom. Både han och skorpionen for till himmelen och blev stjärnbilder. Artemis beskyddade även barnen.

Det mest framträdande av helgonen var emellertid Maria, Jesu moder. Hon hade framlevt sin ålderdom i Efesus. Under kristendomens första 300 år hade hon fört en tillbakadragen tillvaro men nu behövdes hon.

Artemis tempel revs på 300-talet. Men då tycks det ha uppstått ett andligt vakuum. Det kvarstod ett behov för kvinnorna att ha någon de kunde vända sig till när de var i nöd. Behovet fick avhjälpas med helgon. Man kan be till ett helgon som i sin tur sägs kunna förmedla hjälp genom förbön hos Gud. Lucia hade erfarenhet av våld mot kvinnor.

Det mest framträdande av helgonen var emellertid Maria, Jesu moder. Hon hade framlevt sin ålderdom i Efesus. Under kristendomens första 300 år hade hon fört en tillbakadragen tillvaro men nu behövdes hon. Även Maria är jungfru. Hon avbildas liksom Kybele och Artemis med ett barn på armen.

Redan för mer än sju tusen år sedan tänkte man sig gudar, och senare helgon, som skulle kunna hjälpa vid tafsande, våldtäkter och barnmisshandel. Innerligt tänkt men ineffektivt.

Varför skriver jag då om detta? Jo, de sista veckorna har jag hört många fråga sig varför det har tagit så lång tid att avslöja det våld som förekommer mot kvinnor. Att fenomenet noteras nu innebär inte att det är något nytt. Historien talar för att förödmjukelserna har förekommit i evinnerliga tider. Redan för mer än sju tusen år sedan tänkte man sig gudar, och senare helgon, som skulle kunna hjälpa vid tafsande, våldtäkter och barnmisshandel. Innerligt tänkt men ineffektivt.

Att kvinnorna från 1800-talet fick rätt att studera på universitet, arbeta inom yrken där tidigare endast män fått arbeta och så småningom fick rösträtt tycks inte ha minskat förtrycket och våldet. I och med utvecklingen av datorer, internet och sociala medier uppstod ytterligare ett sätt att förnedra. Det har, tyvärr utan effektiva åtgärder, tidigt observerats i skolvärlden. Företeelsen har kunnat göra livet outhärdligt för unga flickor.

Man får innerligt hoppas att dagens förfasande så småningom mynnar ut i något positivt, läkande och inte i förbittring.

Men internet kan även användas i motsatt syfte. Plötsligt har vi sett att förtryck och sexuelle närmanden avslöjas på arbetsplats efter arbetsplats. Även inom högt respekterade områden. På internet kan man berätta anonymt. Man kan nå miljontals med människor på några sekunder. Man får innerligt hoppas att dagens förfasande så småningom mynnar ut i något positivt, läkande och inte i förbittring.

Men barnen då? De som sökte skydd på de gamla gudarnas och Marias arm. Inte bra. Bland de flyende sex hundra tusen rohingyerna i Burma och Bangladesh fångas barn under sex år gamla in och säljs som sexslavar. På Stockholms gator driver barn från Afrika omkring och söker mat och husrum.

Men mitt i allt elände måste det ändå vara tillåtet att något dra på smilbanden. I NA den 22 november skriver en redaktör: Sexismen börjar långt innan en klapp på rumpan. Men nämnda kroppsdel tycks också har ett visuellt, kommersiellt värde. Den 24 november domineras första sidan i Bergslagsdelen av ett foto taget bakifrån på Örebro elitlag i damvolleyboll. På deras rumpor står det med stora bokstäver : NA.

Ingemar Engstrand

Pensionär i Lindesberg

PS Det ovan sagda ska naturligtvis inte hindra att vi, som vi brukar, på vanligt sätt firar Lucia under högtidliga former. DS

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons