Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lindesberg: Vägen till kvarteret Bulten går via en tunnel och en rondell

Annons

Lindesbergarna kan snart glädja sig åt nybyggda lokaler för vårdcentral och folktandvård liksom bostäder i kvarteret Bulten. Även ett parkeringshus ska byggas. En samtidig upprustning av järnvägen främjar företagen i Bergslagen. Då man nu börjat diskutera tillfartsvägar till Bulten är det emellertid som att kasta jästen in i ugnen efter degen. Lagt förslag har väckt ilska.

Passage från Kristinavägen till Banvägen finns nedanför Schröders backe liksom Hermantorpsvägen. Där går bommarna upp åtminstone två gånger per timme. Eftersom man kan se fram mot en ökad mängd gående och cyklister, ofta personer som har tider att passa, blir väntetiderna sannolikt för långa.

Jag tror emellertid att lösningen innebär skaderisker, inte minst för personer med rullatorer och rullstolar.

Järnvägen har blivit dubbelspårig nedanför Schröders backe. För att tåg ska kunna mötas där, vilket är tanken, vill banverket över huvud taget inte ha öppet passagen vilket innebär att den läggs ner. Förändringen kan bli ett ordentligt bakslag för Lindegården. För att göra det möjligt för gångtrafikanter och cyklister att ta sig över järnvägen har det föreslagits att en bro ska byggas ovan järnvägen. Bron skulle nås med en hiss på dess västra sida och en lång sluttande ramp på den östra sidan. Jag tror emellertid att lösningen innebär skaderisker, inte minst för personer med rullatorer och rullstolar.

Den mest realistiska möjligheten, menar jag, är att rusta den tunnel som finns vid busshållplatsen och stationshuset. Den bör göras betydligt bredare och får en bättre höjd. Påfarterna måste anpassas för att utan risk fungera för personer med rullatorer, rullstolar och cyklar. Den ska vara snö- och isfri. För att förebygga otillbörliga närmanden och urinering i tunneln måste belysningen vara bra. Övervakningskameror bör finnas.

De föreningar som i dag har sina aktiviteter i denna byggnad kanske kan få utrymmen i den stora tegelbyggnad som finns vid busstationen.

Bil- och busstrafik får hänvisas till bron över järnvägen på Gusselbyvägen. Vi brons övre del anlägges en rondell. Från denna kan man avvika mot fortsättningen på Gusselbyvägen, mot Lövstavägen och Bondskogsvägen. En fjärde avfart går ner på Banvägen. För att klara den ökade trafiken bör Banvägen breddas genom att de gamla byggnaderna för Sandströms skidfabrik rivs. De föreningar som i dag har sina aktiviteter i denna byggnad kanske kan få utrymmen i den stora tegelbyggnad som finns vid busstationen.

Återfärden från Banvägen underlättas om det anläggs en vändplats vid dess korsning med Hermantorpsvägen där det i dag finns en återvinningsstation. Men det kanske löser sig med en vändplats vid det planerade parkeringshuset.

Ingemar Engstrand

pensionär

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons