Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Staten måste ta ansvar för skolan efter 25 år av misslyckad kommunalisering

Annons

I slutet av mars släppte Finansdepartementets expertorgan ESO en rapport om New Public Management i välfärdssektorn. Man lyfte särskilt fram skolan som hårt drabbad, där långtgående decentralisering i kombination med en övertro på marknadsstyrning fått allvarliga konsekvenser för kunskapsresultat och likvärdighet.

Lärarnas Riksförbund varnade för konsekvenserna redan 1989 om staten fattade beslut om att backa från skolan och lämna över till kommunerna. 1991 drevs kommunaliseringen trots allt igenom och därefter följde friskolereform och valfrihetsreform. Skolan splittrades, läraryrkets status sjönk, pedagogiska irrläror med fokus på individualisering släpptes in i klassrummen och detta fick tydliga negativa effekter på resultaten.

Vi ser nu en utveckling där staten allt mer tar tillbaka ansvaret, dock inte helhjärtat. Det handlar om statliga satsningar på karriärtjänster för lärare, statligt finansierat lärarlönelyft, och omfattande statliga fortbildningsprogram. Detta är sådant skolans huvudmän egentligen har fått i uppdrag att klara av, men misslyckats med.

Den positiva trenden med ökat statligt ansvarstagande måste fortsätta, för elevernas skull. Det är nämligen det saken handlar om egentligen. Vi måste få rätt förutsättningar att rusta alla elever inför framtiden, vilket konkret innebär att varje elev måste kunna prestera bra i skolan, oavsett var han eller hon bor, kommer ifrån och har för intressen eller fallenheter. Då måste det vara ordning och reda både i klassrummen, i skolpolitiken och i ansvarsfördelningen.

Skolpolitiken måste samlas kring ett nationellt och konsekvent skoluppdrag. Det innebär att staten måste ta ett helhetsgrepp om finansiering och resursfördelning, både för offentliga och privata skolor. Det handlar också om att de skolor som idag är kommunala behöver ett nytt modernt statligt huvudmannaskap. Lärare och rektorer måste få stor frihet att utforma undervisning och pedagogiskt ledarskap, utifrån det statliga uppdraget. D behövs vare sig kommunpolitiker eller kommunhustjänstemän i den processen. Sverige behöver renodla ansvarsfördelningen och befria kommunpolitikerna och kommunhustjänstemännen från skolan.

Pär BoströmOrdförande LR ÖrebroSvante TidemanKommunombud LR Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons