Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upproret har bara börjat!

Vad händer efter #metoo, kommer det någon fortsättning på detta ursinniga uppror mot sexuella trakasserier och övergrepp?

Annons
När fördämningarna brast och vreden över sexuella trakasserier och övergrepp blev till ord så var det starten på en rörelse som kräver en varaktig förändring, skriver Eva-Lena Jansson (S)

Jo, jag vet att en del tycker att det räcker nu och att folk har fattat hur stort detta problem är. Men problemet försvinner inte bara för att det kommer upp till ytan genom upprop efter upprop. Det räcker inte med att män kända från tv/radio/tidningar/kulturvärlden avslöjats och fått lämna sina arbetsplatser. Vi har nu kunnat läsa vittnesmål efter vittnesmål om trakasserierna och övergreppen som förekommer i hela samhället, flickor och kvinnor i olika åldrar har berättat om vedervärdiga händelser som de blivit utsatt för.

Det jag reagerat starkast på är hur delar av vuxenvärlden svikit när barn försökt berätta om övergrepp och hur vuxna negligerat eller skojat bort trakasserier i skolans värld.

Det jag reagerat starkast på är hur delar av vuxenvärlden svikit när barn försökt berätta om övergrepp och hur vuxna negligerat eller skojat bort trakasserier i skolans värld. Det borde inte vara möjligt att detta sker i dag men vissa av berättelserna rör händelser i nutid vilket understryker att hela samhället måste reagera och agera.

 På en del förskolor jobbar man aktivt med att göra barn medvetna om kroppslig integritet utifrån Rädda barnens material "Stopp! Min kropp!" Det är bra och viktigt att barn tidigt lär sig sätta gränser och vad som är rätt och fel beteende från vuxnas sida. Men hur jobbar övriga skolvärlden med att tala om detta och också motverka kränkningar och övergrepp? Och hur har man agerat på uppropet inom skolans värld?

Jag har träffat en hel del skolklasser på besök i riksdagen och frågat om man pratat om #metoo på deras skola. Det hade man gjort på några skolor, men bara på samhällskunskapslektionen.

Jag har träffat en hel del skolklasser på besök i riksdagen och frågat om man pratat om #metoo på deras skola. Det hade man gjort på några skolor, men bara på samhällskunskapslektionen. Övriga lärare och skolpersonal hade inte varit involverade. Jag vet inte om jag är ensam om att vara naiv i detta avseende men jag hade förväntat mig att varenda rektor och skolledare snabbt skulle agera för att involvera all skolpersonal i hur man pratar med eleverna om en så stor fråga, ett stort samhällsproblem.

Om lärare trakasseras av kollegor eller elever, om flickor inte törs gå på toaletten av rädsla för övergrepp, om omklädningsrummet inför gympan är rena skräckkammaren för en del barn, kan man låta bli att agera då? Mitt svar är nej, Det här måste vara en fråga som skolledarna tar på största allvar och säkerställer att all skolpersonal och alla elever blir involverade i. Värdegrundsarbetet i grundskolan och gymnasieskolan har ju bland annat som mål att varje elev ska respektera andra människors egenvärde samt ta avstånd från förtryck och kränkande behandling.

Och vi kan se att det nu sker ett uppvaknande inom idrotten, bland kulturarbetare, i företag, i politiken, på arbetsplatser och i familjer.

Precis som skolan ska ta sitt ansvar så måste vi andra reagera och agera. Ett stort samhällsproblem kräver att hela samhället involveras. Och vi kan se att det nu sker ett uppvaknande inom idrotten, bland kulturarbetare, i företag, i politiken, på arbetsplatser och i familjer. När fördämningarna brast och vreden över sexuella trakasserier och övergrepp blev till ord så var det starten på en rörelse som kräver en varaktig förändring. Det här ursinniga upproret som kallats #metoo har bara börjat.

Eva-Lena Jansson, riksdagsledamot (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons