Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är dumt att köra upp i dieselbilar

Annons
Eco-driving är ett att köra så bränsleekonomiskt som möjligt.FOTO: HENRIK MONTGOMERY

Nästan dagligen kan man i media, läsa hur skadligt det är med dieselbilar. Man planerar till och med att införa förbud mot dessa i svenska städer.

I Sverige finns en myndighet som ansvarar för att introducera nya förare i den svenska trafiken. I samband med detta ställs krav på bland annat miljömedvetenhet. I utbildningen får eleven lära sig att det är ett krav att köra ”eco-driving” som innefattar bland annat att välja så hög växel som möjligt, använda motorbromsen och gärna hoppa över växlar.

Vid examinationen får eleven köra en dieselbil. Det innebär begränsningar i ”eco-driving” eftersom dieselbilar inte motorbromsar lika bra som till exempel en bensinbil. Det är också svårare att köra på hög växel och i stort sett ”dödfött” att hoppa över växlar.

Eftersom skillnaden i verkligheten för en ”nybakad” förare blir ganska stor, tvingas man även till att övningsköra i en dieselbil om man ska ha rätt förutsättningar för att klara körkortet. Detta leder såklart till ytterligare miljöpåverkan och en privatägd dieselbil eller bilskolebil är inte alltid den senaste årsmodellen, vilket ytterligare ökar på miljöpåverkan.

Om det nu är så att dieselbilar är sämre, varför visar man inte från Trafikverkets sida att detta är viktigt att åtgärda och väljer andra alternativ? Det skulle också automatiskt jämna ut lite skillnader och skapa rimligare förutsättningar vid en uppkörning.

Varför envisas Trafikverket med att ha i stort sett bara dieselbilar vid uppkörning?

”Roland”

Karlskoga

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons