Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hamnbron i Örebro kan bli en dödsfälla för cyklister

Annons

Bild från invigningen av Trädgårdsgatan. En cyklist gör tummen upp till Björn Sundin (S), tidigare ordförande för programnämnds samhällsbyggnad i Örebro kommun.

Jag har läst i NA om samt följt arbetet på plats med bättre trafiklösningar på och runt Hamnbron. Det ser bra ut överlag undantaget en ofullständig vitmarkering av cykelleden uppe på själva bron (se bild).

Den vita linjen som utgör en markering av gräns för cykelled och biltrafikled måste förlängas och täcka, med vitmålning, hela sträckan längs brons östra sida.

Annars ser man inte vad som är cykelled respektive tung trafikled och det kan bli förödande och en farlig trafikfälla.

Det här har jag under det löpande arbetet på bron (jag bor nära) påtalat för två arbetsledare på plats, varav en två gånger, sökt projektledaren om, utan att få kontakt, samt även via mejl meddelat berört kommunalråd här i Örebro. Inget har hänt! Det är visserligen en nivåskillnad mellan cykelbanan och brons vägbana men då allt flyter samman i svart asfalt så utgör även just nivåskillnaden en än större risk.

Då jag i mitt yrkesverksamma liv lagt mycket ”krut” på att få till säkra och bra cykelleder i hela länet, utanför tätorterna, är jag ganska observant på när det inte ser bra ut och medför risker för trafikanter – i detta fall – främst cyklisterna på bron.

Det här ser inte bra ut! Åtgärda snarast!

”harry”

Örebro

NA sände live när Trädgårdsgatan öppnade efter ombyggnationen:

Se också:

Nya Trädgårdsgatan invigd – NA sände live från öppningen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons