Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Vad gäller egentligen om elbilar?

Insändare

Jag har under den senare tiden fått uppgifter om att när man tar fram och tillverkar ett batteri till en ren elbil så producerar hela den processen från att man bryter materialet tills att batteriet är klart lika mycket koldioxid som en bensinbil producerat, när den kört tjugofemtusen mil. Är det sant så är det knappast försvarbart med bilar som endast går på el.

En annan uppgift säger att när man gör ett batteri till en hybridbil så går det åt från och med att man tar fram materialet och i tillverkningen lika mycket koldioxid som när en bil har kört femtusen mil. Om det nu är sant, så bör en hybridbil vara försvarbar att tillverka av både ekonomiska och miljöskäl.

Förutom det ska förbrukade batterier tas om hand, med de gifter som de innehåller. I de fall som jag ställt frågor om hur förbrukade batterier ska oskadliggöras så har jag fått höra att det kommer vi att klara och det tror jag nog, men hur kommer resultatet att se ut.

Blir det någon som tar emot batterierna och lagrar dem och låter väder och vind se till att vi får stora lager med batterier som i förlängningen kommer att läcka gifter i naturen. Eller kommer man att klara av att upparbeta dessa batterier.

Här behöver korten komma på bordet. Det duger inte med endast fint prat i detta ärende, som en gällande lösning.

Jag hoppas härmed att någon opartisk expert kommer med fakta, i påtalade ärenden.

Anders L. Larsson

Laxå

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons