Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett för bra självförtroende bäddar för nästa kris

Annons

Konjunkturen kan mycket väl vända.

Det går ganska bra för Sverige om man får tro finansminister Magdalena Andersson (s). Finanserna är stabila och det är inget fel på människors självförtroende vare sig det gäller politik eller ekonomi. Efter terrordådet på Drottninggatan förvandlades inte Stockholm till en fästning och dess invånare till en blodtörstig mobb utan till en välkomnande och inkluderande storstad. Dessutom visar nya siffror från Svensk Handel att nästan varannan dagligvaruhandlare tror på ökad försäljning och som vanligt slogs det rekord under påsken.

En god ledare ska, åtminstone sedan Josef i Gamla Testamentet, kunna uppfatta signaler om "vad som komma skall" när det gäller framtiden.

Finns det ett samband mellan bemötandet av terrorattacken och påskhelgens konsumtion av sill? Det är en fullt berättigad fråga eftersom det vid första anblick inte gör det. Men det handlar om att se självförtroende som en signal om nästa kris eller högkonjunktur. En god ledare ska, åtminstone sedan Josef i Gamla Testamentet, kunna uppfatta signaler om "vad som komma skall" när det gäller framtiden.

Oavsett om det går bra i nuläget eller inte.

Låt oss därför återvända till påskens inköp av godis, sill och prinskorv.

En månatlig undersökning med det intetsägande namnet ”Handelsbarometern” från Svensk Handel är intressant när det ska sias om framtiden. Den bygger på intervjuer med 200 slumpvist utvalda handlare och säger en del om hur branschen kollektivt känner sig.

När det gäller våra dagliga inköp tror de flesta på ökad försäljning och speciellt vid stora högtider. Men inte när det gäller stora köp eller så kallad ”sällanköpshandel”. Där har nämligen framtidstron minskat under april och detta betydde att det under månaden mars gjordes färre stora köp som bil, dator eller kylskåp. Det kan tyckas som en detalj eller rent av en struntsak. Men ekonomi är ingen exakt vetenskap utan mönster som är föremål för tolkningar samt flockbeteenden och ett sådant kan vara ett minskat självförtroende.

Det kan tyckas som en detalj eller rent av en struntsak. Men ekonomi är ingen exakt vetenskap utan mönster som är föremål för tolkningar samt flockbeteenden och ett sådant kan vara ett minskat självförtroende.

I korthet: Om många känner sig osäkra drar de ned på inköp som kostar vilket i sin tur påverkar ekonomin på det stora hela. Konsumenterna kan likt Josef i Bibeln känna på sig att de svåra åren väntar runt hörnet, men också påskynda dem genom att lufta sin oro på marknaden.

Undersökningen bekräftas av Fredrik Sandberg som är kassör i Nora köpmannaförening och driver en bosättningsaffär. På telefon berättar han att ”våren har varit sämre än tidigare”. Men han vill även poängtera att det handlar om andra saker som att påsken låg tidigare 2016 än i år och att handeln i Nora vidare påverkas av semesterboenden som ser just påsken som ett bra tillfälle att ”öppna sommarstugan”. Det är trots allt skillnad på en liten stad och stora städer som Stockholm, Oslo eller Köpenhamn.

Fast även närkingar och bergslagsbor konsumerar och deras stigande eller sjunkande självförtroende är ett bra sätt att mäta konjunkturen. Som i sin tur kan reflekteras inom politiken, vilket tar oss till resonemangets kärna: Just nu går det bra, men signalerna om en nedgång finns där.

Just nu går det bra, men signalerna om en nedgång finns där.

En god politisk ledare bör därför inse att det gäller att hela tiden gardera sig inför nästa kris eller lågkonjunktur. För den kommer alltid.

När det gäller säkerhetspolitik räcker det inte att som efter dådet på Drottninggatan, metaforiskt, pusta ut och säga ”se så bra det gick” eller skapa fler polistjänster. När det gäller ekonomi räcker det inte med att som Magdalena Andersson säga att Sveriges ekonomi är urstark. För det är den inte och en tydlig signal är handlarnas minskande självförtroende.

Annons
Annons
Annons