Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Så kan 100 procent av tågen gå i tid

Ledare

inte försenat. Inställda tåg räknas inte som försenade i Trafikverkets statistik. Arkivfoto: Henrik Montgomery/Scanpix

Nu vet jag. Så här kan vi göra för att få alla tåg att gå i tid. Inte 80 procent av tågen, inte 90 procent, inte 99,5 procent – utan 100 procent. Varenda tåg kommer att gå i tid, när den årliga statistiken presenteras. Så här skulle det gå till:

Tåg som är mindre än 15 minuter försenade räknas inte som försenade. En kvarts försening står vi väl ut med. Inställda tåg ska naturligtvis inte räknas. Men varför modifiera begreppet inställda tåg? Vi skulle säga så här: Tåg som är mer än 15 minuter försenade är inställda, alltså plockar vi bort dem från statistiken. Vips – alla tåg går i tid. Visserligen står resenärerna kvar på perrongerna och fryser. Men statistiken blir lysande!

Tyvärr är denna idé inte så verklighetsfrämmande som det låter. Radioprogrammet Kaliber avslöjade i helgen hur det går till när Trafikverket fastställer statistik för förseningar. En statistik som fått infrastrukturminister Katarina Elmsäter-Svärd att dra slutsatsen att Sverige hör till Europas topp tre, när det gäller punktlighet. Överst på listan skulle då vara Rumänien och Moldavien – Europamästare i att driva persontrafik. Till de glädjande nyheterna hör också att punktligheten i Sverige har förbättrats, från 87 procent 2011 till 97 procent 2012.

Det är bara det att statistiken är manipulerad.

Tidigare räknades fem minuter som en försening. Nu krävs det att tåget är 15 minuter försenat för att det ska räknas. Statistiken från exempelvis Rumänien och Bulgarien är från 2010, medan den svenska statistiken är från 2012. Det är ungefär som om vi skulle säga att Sverige har väldigt låg arbetslöshet i Europa. Och så tar vi fram statistiken från Sverige 1989 (då arbetslösheten var 1,5 procent) – och jämför med Europa 2012. Sverige kommer att framstå som superbra! Andra länder särredovisar fjärrtågstrafiken. I Sverige slår trafikverket ihop fjärrtågen med exempelvis Arlanda Express som kör på egna banor, vilket gör statistiken bättre.

Forskaren Oskar Fröidh på Kungliga Tekniska högskolan säger att Sverige, vid en rättvis jämförelse, ligger någonstans i mitten i Europa, möjligen med en dragning åt den undre planhalvan. Järnvägstrafiken i Sverige fungerar sämre än Danmark, Norge, Finland och Tyskland.

Caroline Ottosson från Trafikverket får i Kaliber frågan om hur resenären ser på detta. Hon svarar ordagrant så här: ”Det är en fråga som vi kommer hantera inom ramen för det här systematiska punktlighetsarbetet. För det är intressant att den punktlighet som vi redovisar så går det bättre, men alla upplever inte det ute i systemet.”

Hon beskriver det som ”intressant” att resenärer fortsätter att gnälla, trots att Trafikverket tagit fram statistik som visar att Sverige är jättebra.

Det riktigt allvarliga är att politiska beslutsfattare får ett felaktigt underlag. Om Sverige är jättebra på att driva tågtrafik finns det ju ingen anledning att öka anslagen för underhåll. Ytterst handlar det inte bara om resenärer som står och väntar på försenade tåg. Ökad rörlighet är en nyckelfråga för att få Sveriges ekonomi att fungera bättre. Om makthavare manipulerar med statistiken för att få det att se bra ut, fördröjer det politiska beslut som är nödvändiga för landet.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons