Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Självklart behövs fler broar till Danmark

Ledare

Ge Öresundsbron ett syskon.

Nyligen avslutades den danska versionen av Almedalsveckan, Folkemødet, på Bornholm och där diskuterades bland annat transportpolitik. Med anledning av detta debatterade Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Allians) och Skånes regionråd Henrik Fritzon (S) om det skulle byggas en ny bro mellan Helsingör och Helsingborg. Att Birk Olesen ville ha en bro för biltrafik och Fritzon en för både tåg och bilar visar att tanken på svensk-dansk integration lever och frodas väl.

Birk Olesen har dock fel när han anser att det är fel prioritering att lägga fler resurser på järnvägar. När det kommer till varutransporter är godstågstrafik viktigt för Sverige och för Danmark som blir transportlandet när varor ska färdas ned till Europa. Men båda har rätt i att det behövs fler broar och att det behövs ett ökat fokus på svensk-danskt och övrigt nordiskt samarbete.

I Europas ögon är Sverige och Danmark två små och obetydliga länder. Men tillsammans är vi ett större maktblock som också ansvarar för en betydande gräns av Östersjön. Dessutom så är våra ekonomier starkt integrerade med övriga EU och vi är båda viktiga för tåg - och sjöburen godstrafik. Detta visar exempelvis det danska företaget A.P. Møller-Mærsk och svenska Scania lastbilars imponerande internationella framgångar.

Öresundsbron har även visat sig vara en succé och gjort om Skåne till en del av Greater Copenhagen regionen. Dagligen färdas människor och varor i bägge riktningarna vilket bidrar till att två länder som historiskt haft stora meningsskiljaktigheter numera lättare förstår varandra. Förvisso gnisslar det med jämna mellanrum i maskineriet, men politiker på båda sidor sundet inser vikten av utökat samarbete.

Därför är det helt naturligt att vi i framtiden får en till bro och det är hög tid att börja planera för detta. Men den bör som sagt tillåta både bil och tågtrafik eftersom miljöaspekten också är en del av integrationen. Så gärna en till bro och en rejäl diskussion om vad för sorts bro det ska bli så länge som den blir av.

Annons
Annons
Annons