Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Röd bock började byggstarten av nya R50

Med en röd avbockning signalerade Trafikverkschefen Einar Schuch på torsdagen att byggstarten av nya R50 till Åsbro börjat.

Hösten 2018 är planen att hela riksväg 50 från Brattebro backe till Brändåsen ska vara vajerväg och hålla en standard på 100 kilometer i timmen.

– När den sista delen av riksväg 50 är klar 2021 kommer trafiksäkerheten höjts på hela sträckan från länsgränsen upp till Lindesberg, sade Trafikverkets regionchef Einar Schuch.

När R50 Rude-Åsbro är klar kommer den till större delen ha två körfält i vardera riktningen. På något avsnitt blir det ett körfält på var sida om vajerräcket. Det kommer även att finns avsnitt där två plus ett körfält alternerar.

Från Askersund och hela vägen till Åsbro kommer en cykel- och gångväg att byggas – något som glömdes bort på delen Stjärnsund-Hammar.

I slutet av november hade Trafikverket granskat anbuden från de sex budgivarna och valet föll då på Peab.

Nu när den officiella byggstarten är avklarad kommer Peab – som är totalentreprenör – omgående att börja avverkningen av skog där den gamla vägen ska bräddas. Även de fem inlösta fastigheterna kommer att rivas parallellt.

I slutet av mars beräknas de egentliga vägarbetena att komma igång.

– Det är då som trafikanterna får räkna med att det blir störningar i trafiken, säger Trafikverkets projektledare Mattias Broberg.

Vägbygget startar vid Rude där de redan klara riksvägarna 49 och 50 möts. Parallellt med arbetena söder om Askersund kommer det att ske vägarbeten och sprängningar upp till Skyllberg.

Han uppskattar att störningarna kommer att bestå från och till under två och ett halvt år.

– Det kommer att bli både lotsar och trafiksignaler, och när vi spränger kommer trafiken att stoppas helt.

Från Trafikverkets sida hoppas man att trafikanterna tar störningarna med jämnmod, då de ju kommer att vinna restid när vägen väl är ombyggd.

För att hålla trafikanterna underrättade om eventuella störningar kommer de att meddelas på projektets webbplats. Upplysningar om störningar kommer även att ske med annonser, på skyltar och informationsblad som ska delas ut till Askersundsborna.

Mattias Broberg gissar att restiden kan komma att bli upp till 20 minuter längre under byggtiden.

Ledningen i Askersund kunde naturligtvis inte dölja sin belåtenhet vid torsdagens projektstart.

– Det här är jätteroligt för oss i Askersund. I dag känner vi oss som vinnare. När vägen är klar blir det inte närmare till Örebro, men det kommer att bli närmare i tid, sade kommunstyrelsens ordförande Per Eriksson (S).

Nya vägen. Så här kommer den nya vägen att vara fördelad i körfält. Större delen kommer att ha dubbla körfält i vardera riktningen. Hösten 2018 beräknas hela vägsträckan var klar. Karta: Trafikverket

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons