Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bär det hela vägen till seger?

Allt från att eleverna berättar om vikten av att äta frukost, till lärarens veckobrev: så brett olika saker kan tas upp i en skolblogg.

Annons

På Stocksätterskolan hoppas deltagarna i rikstäckande tävlingen webbstjärnan just nu på att deras arbete med sin blogg ska gå hela vägen fram till seger i finalen i maj.

 – Thuka, vad kan jag göra för att vi ska ha största chans att vinna?

Thuka Said Haidar, modersmålslärare i arabiska för barn på Långängskolan och Stocksätterskolan, berättar med ett brett leende om frågan som ställdes av Ahmed Naji, elev på Långängskolan, vad gäller finalen i Webbstjärnan, se faktaruta här intill. Hon undervisar totalt 48 elever i förskoleklass och upp till skolår 6, och alla är de lika peppade för att bloggen som Thuka driver tillsammans med barnen ska gå hela vägen till finalen.

– Själv var jag först tveksam till om vi alls skulle ställa upp. Bloggen är så ny, vi började i oktober, och det känns som den fortfarande är under utveckling, säger Thuka Said Haidar.

Men en anmälan till tävlingen blev det ändå, och nyligen fick Thuka och barnen ett bevis på att de gjort rätt: Ansvariga för Webbstjärnan kom ut till Stocksätterskolan och bjöd på tårtkalas, då de tyckte att bloggen var ett ypperligt exempel på hur en blogg kan användas i undervisningen.

– Vi har redan över 4000 läsare! Alltså långt fler än de familjer till eleverna som den egentligen vänder sig till, säger Thuka, överväldigad av gensvaret.

De flesta barnen som Thuka undervisar är svenskfödda, med arabisktalande föräldrar. På bloggen skrivs på båda språken. Filmade inslag läggs också upp. Allt för att deras familjer ska kunna följa vad deras barn gör i skolan.

– Jag har också börjat lagt ut mina veckobrev på bloggen. Det finns en fördel att göra så, mot att bara skicka med barnen en lapp hem som kanske inte äns blir lämnad till föräldrarna.

Är det inte risk att det blir ett störningsmoment för barnen, att bli filmade medan de läser?

– I början ville inte alla bli filmade, och självklart är det helt frivilligt. Men med tiden har självförtroendet byggts upp. Om en vågar, så följer sen resten av eleverna efter, så nu vill alla vara med.

– De har även fått lättare för att redovisa inför grupp, efter att vi börjat arbeta med bloggen.

Får alla vara med för sina föräldrar?

– Ja, alla får vara med, vilket naturligtvis förenklar. Om jag får en elev som av någon anledning inte får vara med löser vi det när det uppstår.

Bland de saker du måste göra, hur gör du då för att få loss tiden till att driva bloggen, som ju är helt frivilligt?

– Jag vill, alltså hinner jag! Bloggen används under den faktiska lektionstiden, så på så vis är det ju inget tillkommande.

I klassrummet på Stocksätterskolan blir det full fart när eleverna kommer in.

– Det finns mycket bra att se på vår blogg, och det är kul att vi har den!, säger Joseph Beauman.

– Jag ser ofta att mina föräldrar läser den, säger Ryan Berhan.

Se arabiska bloggen här

– Jag ska även börja lägga ut min planering där, det är bra för barnens familjer att kunna följa det vi gör, säger Thuka.

Ivrig bloggare. Ryan Berhan är en av Stocksätterskolans elever som medverkar på bloggen.

Filmade. Thuka filmar en högläsning med flickorna Athmar Mohanad och Alen Alkaser.

Tårtkalas. Ahmed, Taisir, Gabril och Daneil firar bloggen. Foto: Privat

Vi har redan över 4000 läsare! Alltså långt fler än de familjer till eleverna som den egentligen vänder sig till. Thuka Said Haidar, modersmålslärare

Påskägg- kreativiteten flödar som synes även utanför bloggvärlden.

Annons
Annons
Annons