Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Här är varje hjärtslag viktigt för eleverna

Mer fysisk aktivitet på schemat har gett resultat på Vialundskolan. Nio månader in på projektet märker eleverna skillnad.– Jag känner mig mycket lugnare på lektionerna, säger Emma Johansson.

Fotboll. Joshua Hayes spelar fotboll under pulspassen.

Sedan nio månader tillbaka har eleverna i årskurs sju haft fysiskt aktivitet på schemat fem dagar i veckan. De två ordinarie gymnastikpassen har utökats med tre pulspass där elevernas hjärtslag mäts och sammanställs. En grön ruta på den digitala tavlan i gymnastiksalen betyder att pulsen ligger på en medelintensiv nivå (70 till 80 procent).

– Målet är att eleverna ska uppnå minst 70 procent av sin maxpuls under 20 minuter. Det finns forskning som visar att hjärnan blir syresatt i upp till två timmar efter en sådan fysisk aktivitet, säger Michael Pihl, lärare och en av initiativtagarna till projektet.

NA gjorde ett nedslag under ett tidigt morgonpass.

– Möjligheten att se resultaten är det bästa med pulspassen, säger Minna Björk som nådde en bra bit över 80 procent.

– Helst vill man ligga på en så jämn puls som möjligt genom hela träningen, tillägger Emma Johansson.

De elever som NA pratat med märker skillnad i klassrummet efter att pulsträningen införts i schemat.

– Jag känner mig mycket lugnare än tidigare på lektionerna. Det märks tydligt vilka elever som är med på pulsträningen och vilka som inte är det, säger Emma Johansson.

– Vi gör ju det här för att få bättre resultat i andra ämnen, säger, Lydia Axelzon.

Nio månader in på pilotprojektet märker också läraren Emma Nimelius skillnad på lektionerna.

– Jag har matematik med eleverna en gång i veckan och jag upplever att de är mer fokuserade och lugna när de fått ur sig lite energi, säger hon.

På andra platser där pulspass testats har skolresultaten gått upp. Konceptet kommer ursprungligen från en skola i Naperville i USA där det visat sig att pulsträning förbättrade elevernas resultat med upp till 40 procent.

Enligt läraren Michael Pihl är det för tidigt att säga om pulsträningen är den avgörande faktorn bakom de förbättrade skolresultaten bland eleverna som deltagit.

– Det är farligt att gå ut och säga för mycket. Med den ökade syresättningen har vi i alla fall skapat förutsättningar för bättre resultat, säger han.

Tanken med projektet är att eleverna i årskurs sju ska ha pulsträning i schemat under resten av högstadiet. Nästa termin hoppar även sexorna in i projektet.

Även Kumlaby skola har kommit i gång med pulspass bland sjuorna. Michael Pihl både tror och hoppas att båda skolorna kommer att få glädje av satsningen, som i slutändan gynnar eleverna mest.

– Det sämsta som kan hända är att eleverna får bättre hälsa, säger Michael Pihl som bara ser fördelar med projektet.

Målinriktade. Emmy, Lydia, Emma, Lina och Minna analyserade sina resultat efter träningen.

Gymnastikövning. Lina Helgesson körde ett ­klassiskt gymnastikpass.

Anpassad träning. Pulspassen är anpassade efter elevernas behov med syfte att göra träningen så lustfylld som möjlig. Minna Björk hoppar bland annat hopprep.

Fotboll. Joshua Hayes spelar fotboll under pulspassen.

Målinriktade. Emmy, Lydia, Emma, Lina och Minna analyserade sina resultat efter träningen.

Gymnastikövning. Lina Helgesson körde ett ­klassiskt gymnastikpass.

Anpassad träning. Pulspassen är anpassade efter elevernas behov med syfte att göra träningen så lustfylld som möjlig. Minna Björk hoppar bland annat hopprep.

Annons
Annons
Annons