Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Arbetsgivarna får en lektion i arbetsmarknadskunskap

Skolan, företag och Handelskammaren samverkar för att ge skolelever rätt verktyg.

Hallen i NA-fastigheters skepp fylldes i februari 2015 av utställare men också av besökare från Lekebergs skolor och allmänheten.  Arkivfoto: Peter Eriksson

Skolan har enligt läroplanen ett ansvar att förbereda eleverna för studier och arbetsliv. I dag, onsdag den 19 oktober, får näringslivet i Lekeberg en "mini-lektion" på Lanna Lodge i hur det går till när projektet Arbetsmarknadskunskap besöker en skolklass.

– Vi tror att lärare och studievägledare gör sitt bästa men tror också att vi kan vara ett ypperligt komplement. Vi vill få eleverna motiverade. Det är alldeles för lite kontakt mellan arbetslivet och skolan, säger projektledare Oskar Axelsson från Handelskammaren.

Han leder det snart 3-åriga projektet Arbetsmarknadskunskap som går ut på att länets 20 000 elever på högstadiet och gymnasiet ska få en inspirationslektion i klassrummet. Även föräldrarna är en målgrupp. Satsningen är ett samarbete mellan offentliga och privata arbetsgivare som gått samman för att berätta om framtidens jobb i olika branscher. Syftet är att skapa större möjligheter i arbetslivet och visa vägen till jobb som eleverna inte visste fanns och vad som krävs för att få jobben.

–Vi ställer frågan varför går 5 miljoner svenskar till jobbet? Svaret blir ofta "det är för att få pengar". Så problematiserar vi det och det blir fantastiskt bra lektioner. En del skolor får idéer när vi varit där och bjuder sedan in företag till exempelvis en temadag, förklarar Oskar Axelsson.

Han förklarar också att arbetsgivare som kan erbjuda jobb är frustrerade. De får inte tag i arbetskraft och ungdomar väljer inte de jobb som finns.

–Så vi pratar ofta med arbetsgivare och frågar vad vi ska ta med från dem när vi möter ungdomarna.

Anna Andréasson, näringslivs- och utvecklingschef i Lekebergs kommun menar att projektet Arbetsmarknadskunskap borde bli permanent.

–Det väcker intresse och skapar energi i klassrummet. Det ger också en inspirationskick som lärare och studie- och yrkesvägledare kan jobba vidare med. Det handlar om att eleverna ska kunna göra medvetna val. Eleverna och skolan tjänar på att de gör rätt val och för företagen handlar det om att man måste engagera sig om man vill ha duktiga medarbetare.

Annons
Annons
Annons