Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens jobbigaste lektion handlar om arbete

Högstadiet på Lekebergsskolan fick nyligen en lektion i Arbetsmarknadskunskap och lärde sig hur man lättare skaffar ett jobb.

Annons

Joakim Henriksson, kommunikatör i Arbetsmarknadskunskap gav eleverna på Lekebergsskolan en jobbig lektion.

Lektionen pågick i 60 minuter och intresset var på topp hela tiden i klass 9C. Varför? Sannolikt för att eleverna hela tiden var aktiva och det handlade om vad som krävs för att söka och få ett jobb i framtiden .

Första frågan blir förstås varför man ska jobba. "Tjäna pengar för att försöja sig". "träffa kompisar", "bidra till samhället och betala skatt" var några tankar.

– Det är roligt att gå till jobbet, bidrog läraren David Sandahl med.

Joakim Henriksson, kommunikatör i Arbetsmarknadskunskap på Handelskammaren Mälardalen, är ofta ute i skolklasser men träffar lika ofta arbetsgivare och får reda på vad de vill att han ska säga till skoleleverna. Arbetsmarknadskunskap blir en bro mellan skola och arbetsliv.

Många stannade kvar efteråt och vill veta mer om sitt blivande yrke.

Joakim undrar vilka arbetsgivare som finns i Lekeberg och får flera förslag. Tre fick utgöra exempel: Ica, Coop och Macken. Eleverna fick sätta plustecken för det de gillar hos företagen för att begripa ett resonemang om konkurrensfördelar.

– Det finns också konkurrens mellan jobben så ni får ta reda på hur ni skaffar er konkurrensfördelar, uppmanar Joakim.

En av eleverna säger klokt att när det är brist inom olika yrken så måste arbetsgivaren också locka med något.

Sedan listas vilka yrken som en del i klassen kan tänka sig eller redan bestämt sig för. Bilskadereparatör, bonde, lastbilsförare, veterinär, civilekonom, fastighetsmäklare och samhällsplanerare är några. Joakim summerar och visar att det bara är fastighetsmäklare som i dag är ett rött yrke där rött står för stor konkurrens om jobben.

–Så ni som har valt grönt har världens chans att få jobb.

Arbetsgivarna Joakim träffar vill att han ska säga att det finns gott om jobb.

Amanda Lundberg, Tilda Haglund, Melinda Berger, Emma Henrysson och Malin Bergström får tips på olika appar om arbetsmarknaden av Joakim Henriksson.

– Det fanns 80 000 lediga jobb i Sverige i oktober enligt Platsbanken men det finns 338 000 arbetslösa så här har vi ett problem. I princip säger alla att de vill ha ett jobb och 100 000 av dem har pluggat länge. Det gäller att hitta en kombination av "rätt" utbildning och vad du vill.

Han betonar hur viktigt det är att gå klart gymnasiet, ta reda på vilken utbildning som passar efter gymnasiet och om det finns något jobb i framtiden.

– Hur många är skoltrötta? (flera händer åker upp). Finns det företag att jobba på här då? Det är svårt att få en tjänst om man är under 18 år upplyser Joakim men tar en stor snabbmatskedja som ett exempel och undrar hur många som kan tänka sig att jobba där. "Nja" blir svaret från de flesta.

– Men har du ett CV därifrån så lägger arbetsgivaren dig i en speciell hög. Vilka tre egenskaper är då viktiga att ha, undrar Joakim medan eleverna snabbt frågar varandra.

Melker Agartsson, Victor Ringström och Gustav Larsson gillar lektionen i Arbetsmarknadskunskap

Positiv, stresstålig, "multitasking" (att kunna göra flera saker samtidigt), vara social, att vara välklädd, ha god hygien och ta ansvar är några förslag.

– Och fattar ni hur mycket pluspoäng ni får bara genom att lägga undan telefonen, hojtar Joakim och menar att komma i tid också är en mycket viktig sak.

Att handhälsa på nya bekantskaper är en viktig social egenskap och visar på en schysst attityd.

Fyra viktiga området vaskades till sist fram tillsammans med eleverna: Utbildning , attityd, erfarenhet och att söka information.

–Att ha en schysst attityd, att vara trevlig och komma i tid kan vara så viktigt att det till och med kan gå före utbildning, säger Joakim.

Anna Andreasson, näringslivs- och utvecklingschef i Lekebergs kommun,var med under en annan lektion samma dag och blev imponerad.

–Eleverna lyssnar på riktigt. Det lyser till i ögonen på dem så det triggar igång en reflektion över varför de går i skolan. Jag tycker att det måste finnas en röd tråd kring arbetsmarknadsanknytning. Elever måste kunna följa den röda tråden och förstå på vilket sätt allt hänger ihop kring framtida arbetsliv.

Fakta

Arbetsmarknadskunskap startade 2014 i Örebro län och Handelskammaren Mälardalen är projektägare.

Projektets kommunikatörer pratar med ungdomar om jobb och framtid ur ett arbetsgivarperspektiv.

Alla kommuner i länet utom en deltar i projektet som går ut på att inspirera ungdomar till framtidens jobb. Sammanlagt 20 000 elever i länets grund- och gymnasieskolor håller på att få ett besök av någon kommunikatör.

Föräldrar får samma information som eleverna och lärare erbjuds inspirationsträffar.

Det finns även lektionsmaterial som kan användas av skolan och skolorna får även stöd när de planerar kring samverkan med arbetslivet.

Källa: Joakim Henriksson samt www.arbetsmarknadskunskap.se

Annons
Annons
Annons