Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Bergslagens kollektivtrafik i fokus på träff

Bra infrastruktur är nödvändig för samhällsutvecklingen, det är de överens om. I går genomförde Intresseföreningen Bergslagen och Tåg i Bergslagen, TiB, kollektivtrafikseminarium i Lindesberg.

Ett fyrtiotal personer hade samlats kring ”Konsten att binda ihop en region – i praktiken”.

– Syftet med dagen är att visa att vi kan mer tillsammans, och att utbyta goda erfarenheter, berättar Irén Lejegren, föreningens vice ordförande.

Att arbeta långsiktigt och med helheten är nyckeln.

– Fungerar infrastrukturen ger det effekt på möjligheten till fler jobb. Vilket i sin tur leder till bostadsbyggande och fler goda följdeffekter, konstaterar Lejegren.

– I Skåne satsade man stenhårt på 80-talet och såg denna helhet, fortsätter Sten Nordström, representant från TiB.

Anders Ceder, Region Örebro län, tycker också det är viktigt att beslut som tas verkställs utan att det drar ut för länge på tiden. På gång för tillfället är satsningar på R50 vid Askersund och anslutning till 49:an som ska i gång på allvar nästa år.

– Även väg 51 Norrköping till hamnen är viktigt för vår region. Dit har våra företagare tryckt på länge att få bättre väg, säger Ceder.

Han pratar också om vikten att få till en säkrare länsväg 249 förbi Vedevåg, samt R50 Hällabackarna och norrut. Dalaporten är i senare fallet en ”flaskhals” men här verkar lösning vara på gång.

Även järnvägen är betydelsefullt att utveckla som i sin tur utvecklar bygden.

– Det går tåg varje timme mellan Örebro och Borlänge, och det har gett effekt på efterfrågan på hus norrut, berättar Nordström.

Den effekten skulle kunna uppstå i Vedevåg.

– TiB har en bild av hur tågen skulle kunna stanna i Vedevåg, om det fanns plats för tågmöten där, avslöjar Nordström.

Viktig är också Norapendeln, Nora-Örebro och ner mot Hallsberg, som skulle integrera orten med norra delen av Örebro på ett helt nytt sätt och ge utvecklingspotential till Nora.

Frågan är vad som krävs för att få till de önskade satsningarna.

– För att få det att hända måste kommunerna vara beredda att satsa själva också, och se det som en långsiktig investering, svarar Sten Nordström, och Anders Ceder nickar instämmande.

– Vi går mot mer och mer gemensamt arbete i de här frågorna, för att visa vad Bergslagens industrier betyder och de behov som finns.

När det gäller Norabanan finns en grupp tillsatt som kikar på hur det skulle kunna lösas berättar de.

Det måste också bli lättare att resa över länsgränser.

– I den upphandling som TiB just genomför för de kommande tio åren, är ett av villkoren just att kunna resa över länsgränser på ett och samma månadskort.

Annons
Annons
Annons