Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Naturen ska locka fler till Bergslagen

Med projekt Bergslagen outdoor ska nya anledningar till besök i Bergslagskommunerna utvecklas. Fokus ligger på upplevelser i naturen i Bergslagen. Budget för satsningen är 1,4 miljoner kronor.

Fler ska besöka Bergslagen med naturen som lockbete. Det är målsättningen med projekt Bergslagen outdoor som Destination Bergslagen nu har fått pengar från Region Örebro län för att genomföra. Total budget för projektet är 1,4 miljoner kronor.

I turistsamarbetet i Bergslagen med kommunerna Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg, finns stora möjligheter till naturupplevelser. Här finns ett väl utbyggt nät av vandringsleder och cykelleder. Här finns rikligt med historia och historiska lämningar, som hyttor och bergsmansgårdar. I Bergslagen finns även ett brett utbud av mat, dryck och andra möjligheter till upplevelser, som bad, spa, museer, konsthantverk, golf med mera.

Och allt detta i ”paketet” Bergslagen ska nu saluföras mer koncentrerat. Med Bergslagens natur som lockbete.

– Vi ska skapa fler reseanledningar till Bergslagen med vår natur som draghjälp, men ändå kopplat till de fem fokusområden som Destination Bergslagen har, historia, kultur, njutning, shopping och aktiva naturupplevelser, berättar Håkan Ceder, verksamhetsansvarig på Destination Bergslagen.

I förra veckan kom klartecken från Region Örebro län att de ger 710 000 kronor till Bergslagen outdoor. Resterande del satsar de fyra norrkommunerna samt turistbyråerna.

– Vi har nu flera delmål som vi ska genomföra. En stor satsning som ska ske är att vi ska ta fram en outdoor-karta över Bergslagen som vi ska trycka upp.

Med denna karta ska människor på ett enkelt sätt kunna få en bred överblick över möjligheterna till naturturism och naturupplevelser i Bergslagens fyra kommuner. På en enda karta.

– Denna karta riktar sig lika mycket till bergslagsborna själva som till dem som besöker oss från andra kommuner eller andra länder, säger Håkan Ceder.

I april i år ska outdoor-kartan vara klar och börja säljas.

Och att marknadsföra Bergslagens fyra kommuner i ett samlat grepp är ett medvetet val.

– Varje enskild kommun räcker inte alltid till för en besökare. Kanske vill man vandra på Bergslagsleden, äta glass i Nora och besöka Måltidens hus i Grythyttan. Och denna samverkan är något som hela besöksnäringen i Bergslagen kan tjäna på.

Just för att öka samarbetet ska ett antal företag i besöksbranschen erbjudas att bli med i ett outdoor-nätverk och nästa vecka ska träffar med några inbjudna företag därför ske. Sedan väntar ett öppet evenemang den 10 februari för alla intresserade företag med fokus på betydelsen av sociala medier och digital marknadsföring.

Det digitala ska även Destination Bergslagen själva förbättra. Webbplatsen bergslagen.se ska byggas ut och förstärkas, bland annat med inspirationsfilmer.

– Vi fokuserar på outdoor, men det vi gör ska positivt påverka alla delar av besöksnäringen, säger Håkan Ceder.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons