Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Torr och snabb dragracinghelg

Det 28:e Linde open gick som smort. Inte ett regnstänk under helgen, inga onödigt långa pauser. Klockan ett i söndags var prisutdelningen färdig. Det i särklass gladaste teamet som lämnade Lindesberg var Amanda Sjöström Anderssons. Hon åkte hem till Sollefteå som Linde opens vinnare i junior dragster, SM-titeln samt vinnare i Swedish dragster league.

Annons
Bosse Hall, SHRA Lindesberg, vann Linde opens final i supergas-klassen med sin Ford Anglia. Den gamla trötta fyrcylindriga orginalmotorn hade inte orkat nå fram till detta resultat.

Det var både glädjefnatt och tårar i familjen Sjöström Andersson.

– Vi har aldrig satsat så här hårt tidigare, säger Amanda, 14 år. Hon började köra för fem år sedan. Den ett år äldre systern Matilda kom inte lika långt som lillasyrran i år.

– Du sa att vi skulle vinna SM i år, säger Amanda till sin mamma Linda Sjöström Andersson.

Imponerande buss

Hela familjen, och några till, har åkt runt i landet i sommar från torsdag till söndag natt, i en imponerande välutrustad buss.

Vid söndagens finaltävlingar fanns två förare i SHRA Lindesbergs färger kvar. Båda tog hem sina segerbucklor. Björn Holmberg i klassen supergas bike på sin gröna Kawasaki och Bosse Hall i supergas.

”Bärplockaren”

Den pippigula Ford Anglian från 1967 drar alltid ögonen till sig. Inte bra för färgen. Bärplockaren eller frilördag som karossen ofta fick heta på grund av sin bakruta lyfter alltid på framhjulen när det bär iväg på ett publikfriande sätt. Det ser en Cheva smallblock på cirka 600 kusar till att den klarar av med marginal.

Jan Ljungberg, Lindesbergsförare för SHRA har ett annat intressant fordon. Inte så iögonenfallande som Anglian och andra bilar, men en dragracingklassiker med byggsatsreklam från fordon över hela Chrysler Valianten från 1963.

– Den tävlade för första gången 1975. Jag köpte bilen 2002 av de som byggt den och försöker behålla den i så mycket original som det går. På den tiden fanns inte så bra däck som nu. Man ville ha så mycket vikt som möjligt på bakhjulen, berättar Jan Ljungberg.

Motorn under torpeden

Motorn sitter väl indragen under torpeden.

– Jag sitter nästan i baksätet och kör, konstaterar Jan.

I söndags förmiddag var det slutkört för hans del innan finalerna.

– Fast jag tror ändå att jag kan ligga kvar på topp i cupen, säger han.

Fotnot: Resultat se SHRA Lindesbergs hemsida www.shra.nu

Jan Ljungberg, SHRA Lindesberg, har en historisk dragracingbil. Chrysler Valianten tävlade första gången 1975 och hänger med än. I söndags förmiddag gick det däremot lite för fort och Jan fick se andra bilar och förare gå mot final
Annons
Annons