Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Heldag på skolan med fokus på framtiden

Med skaparverkstäder, demokratikunskap, livsstilsfrågor, drama och studietekniksövningar så samlas hela grundskolan i Ljusnarsberg i en arbetsdag om framtiden.

En lektion för framtiden. Uppdraget är att måla sin bild på frågan ”Hur ser det ut i Kopparberg om 20 år?” Viktor Strömberg, Melvin Helmersson, Emil Skoglund och Malve Söderberg jobbar med uppgiften i skaparverkstaden.

– Hur tror ni att det kan vara i Kopparberg om tjugo år? Hur ser det ut omkring oss då tror ni?

Ida Blomkvist, lärare på kulturskolan, har genomgång i en av de skaparverkstäder som har inrättats idag på Garhytteskolan.

Vi befinner oss i ett skapanderum som är fyllt med kreativitet och all denna skaparlusta ska nu ner på papper. Framtiden i Kopparberg ska illustreras med teckningar. Dessa bilder ska sedan samlas ihop till den stora framtidsutställning som senare ska visas upp för allmänheten.

Fatma Celik och Elisabet Larsson ger sig i kast med uppdraget. Här ska framtiden nedtecknas med penna och kritor.

– Jag tror att vattnet är grönare i framtiden, säger Fatma och börjar måla.

Viktor Strömberg tror på en utomjordisk tillvaro för mänskligheten i framtiden.

– I framtiden har vi nog flyttat från Jorden. Jag ritar en rymdraket med hus i. Och så bor folk i husen i rymdraketen, säger han.

I musikverkstaden hos Johan Fuxin, musiklärare, skrivs det framtidsblues. Med ukulele och textblock skrivs bluesen om framtidens Kopparberg.

– När dagen är klar har vi fem olika framtidsbluestexter om Kopparberg klara, säger Johan.

Vad folk äter i framtiden får också ungarna fundera på. Och även skapa maten med hjälp av lera.

– Jag tänker göra en biff. Jag tror man äter biff även i framtiden, säger Algot Hedborg.

På Kyrkbacksskolan jobbar de äldre eleverna med livsstilsfrågor, om hälsa och fritid. I det arbetsrum som har namnet Art Kod är ämnet demokrati och konst i det offentliga rummet. Det är föreläsningar om betydelsen av sömn, kost och motion och det är föreläsning om studieteknik. Praktisk aktivitet blir det också med träningspass med gym-instruktörer från Värket.

Upplägget med en helomfattande temadag i hela grundskolan på detta vis är ett nytt grepp.

– Vi har haft elevdagar förut med liknande upplägg men nu är alla årskurser delaktiga, säger Karin Wouda, projektledare på Ljusnarsbergs kommun.

– Och allt som sker idag på framtidsdagen dokumenteras och samlas ihop för att senare presenteras för föräldrarna, politiker och allmänhet i form av ett vernissage i vår.

En del av de synpunkter och erfarenheter som kommer in från dagen skickas vidare till kommunens framtidsgrupp.

– Och ett av temapassen på Kyrkbacksskolan är ett fritidspass och det som sägs där ska också vara med på den stora föreningsträff som vi anordnar den 19 januari.

Framtidsdagen arrangerades på fredagen i grundskolan.

Mer om framtidsdagen

Framtidsdagen är en del i projektet Framtidstro, hälsa, delaktighet - ett utvecklingsarbete för att stärka barn och unga i Ljusnarsbergs kommun.

Mål med framtidsdagen är bland annat att skapa framtidstro, ökad delaktighet samt att ge eleverna mer kunskap i hälsa och livsstilsfrågor.

Andra mål är att ett ungdomsforum skapas, att fler ungdomar aktiveras i föreningslivet och att Ungdomshuset används mer.

Annons
Annons
Annons