Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bildspel: Se Sverigesstörsta limo - i Örebro

Det vimlar av limousiner i New York, London och – Örebro. Men här i stan finns de flesta långa vita fordonen bara i generalagenten Limo Europes garage.

Annons

Endast ett par rullar i yrkesmässig trafik och väcker berättigad uppmärksamhet i Örebro och Kumla, trots att det varken finns filmstjärnor eller kungligheter på Närkeslätten.

– Men intresset för limousiner ökar i Sverige, säger Hans Hallberg som ser det som sin livsuppgift att sprida dessa långa fordon över hela landet och till vanligt folk.

För europeisk standardHan importerar och säljer nya eller begagnade amerikanska stretchlimousiner av märkena Ford Lincoln, Chrysler och Hummer som tillverkats för europeisk standard. Kunderna finns i hela Norden, även om svenskarna dominerar ännu så länge.

– Enligt Transportstyrelsen fanns det 72 limousiner registrerade för yrkesmässig trafik i Sverige i våras, varav tre i lilla Sunne och lika många i Älvsbyn, berättar Rikard Eriksson, marknadsansvarig på företaget som har sju anställda

– Enligt samma källa finns dessutom 130 privata limousiner registrerade, fortsätter han.

Örebroföretaget, som är ensam på marknaden i Skandinavien, säljer ungefär 25 limousiner varje år, vara cirka 20 är begagnade.

Extremt fordon

– Priset varierar från en kvarts miljon till 1,6 miljoner kronor för en klassisk amerikansk limousin för max åtta personer. Talar vi om större registreras de som bussar, förklarar Hans Hallberg och visar Sveriges största limousine någonsin som nyligen anlänt från USA.

– BigLimo är det mest extrema fordon som blivit godkänt för svensk trafik, berättar han.

– Många var tveksamma till vårt projekt att låta bygga en limousine för 18 passagerare efter svenska yrkestrafikregler, men den 1 september i år var allt klart och jätte-limousinen fick den passande registreringsskylten BIGLIMO, fortsätter han.

Limousinen finns nu till försäljning. Pris 2,75 miljoner kronor.

– Visst är det en slant, men det finns redan några spekulanter, säger Hans Hallberg.

Vem köper en limousin?– Taxiföretag, entreprenörer och företagare. För oss är det viktigaste inte hur många vi säljer utan att vi säljer till personer som vill investera i något lyxigt, men samtidigt vill ha en inkomstkälla. Man kan ta ut mellan 2 000–2 500 kronor i timmen. Utslaget på åtta passagerare blir det inte dyrare än att transportera lika många i ett par taxibilar, men betydligt miljövänligare och bekvämare.

Det är kanske därför efterfrågan växer, trots finansoron runt om i världen.

I lågkonjunktur

– Vi har i princip jobbat i en lågkonjunktur sedan vi fick försäljningsagenturen av världens största limousintillverkare Krystal i september 2007, säger Hans som själv kom in i branschen mer eller mindre av en slump när han köpte sin första begagnade limousin till sitt dåvarande reklamföretag 1999.

– Det är ett fordon som kan användas till mycket. Dels som reklampelare och eventhöjare, dels vid möhippor och svensexor, bröllop och högtider. Men också vid sjuktransporter mellan exempelvis Örebro och Uppsala. Ja, det finns de som till och med har fraktat expressgods och lådor i sin limousin, berättar han.

Det finns gott om hästkrafter under huven. En klassisk amerikansk limousin med en V8-motor på 239 hästkrafter drar ungefär 1,5 liter milen.

– Man ska inte stirra sig blind på förbrukningen, utan dela den på åtta passagerare. Dessutom finns det limousiner som drivs med etanol och vi tittar just nu på gasbilar tillsammans med våra amerikanska producenter, säger Hans Hallberg.

Mer läsning

Annons