Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Bolag lockar med gratisresa

Kenba Travel erbjuder örebroare gratis resor till Sydeuropa. Nu granskas företaget av Konsumentverket.

Alanya. Enligt personer som besökt Kenba Travels möten är det till Turkiet gratisresorna går.Foto: Arkivbild

”Vi vill bjuda dig på en gratis resa söderut och till varmare breddgrader ...”

Så här står det i ett brev som utvalda personer i Örebro har fått med posten de senaste dagarna. Brevet kommer från det norska reseföretaget Kenba Travel. För att få en resa ska man gå på ett av deras 15 möten i Örebro de närmaste två veckorna. På mötena presenterar de resmål och genomför en marknadsundersökning, skriver de.

Nu har Konsumentverket valt att göra en granskning av Kenba Travel.

– Fem personer har anmält företaget. I resebranschen är det mycket när det handlar om ett och samma företag. Vi har också själva reagerat på företagets marknadsföring på nätet, säger Angelica Lillback, jurist på Konsumentverket.

Det Konsumentverket främst vänder sig mot är att Kenba Travel talar om marknadsundersökning när arrangemangen främst går ut på att sälja resor.

– Vi ifrågasätter också om resan verkligen är gratis. I erbjudandet finns en flygplatsavgift på 590 kronor. Det finns också uppgifter om en depositionsavgift på 1 500 kronor. Måste man betala den?

Angelica Lillback påpekar också att företaget ger kunden kort tid att bestämma sig. För att få en resa måste man bestämma sig under det två timmar långa mötet.

– Man får inte använda tid som påtryckningsmedel för en konsument att fatta ett beslut.

För att få en kommentar provar jag att ringa Kenba Travel. Det är telefonkö. Efter en halvtimme lägger jag på. Det samma händer nästa gång jag försöker. I ett mejlsvar skriver de att de på grund av sjukdom har svårt att svara.

Men i en tidigare intervju (HD den 8/3 2016) svarar Nordenchefen Stefan Marx på kritiken om att det mest är försäljning och inte mycket annat: ”Jag säger att det är en kombination.” Han förklarar också hur gratisresorna finansieras: ”Gratisresorna går på lågsäsong så hotellen ger oss mycket rimliga priser. Vi samarbetar också med det lokala näringslivet och turkiska staten. Staten bidrar med billigare entrébiljetter och guider.”

Kenba Travel har haft liknande erbjudanden i Norge och Danmark. Även där har motsvarande Konsumentverket valt att granska verksamheten. Angelica Lillback på Konsumentverket menar att arrangemangen inte är vanliga i resebranschen.

– Det är ett nytt fenomen att bjuda in till marknadsundersökningar.

Kan man nappa på ett sådant här erbjudande?

– Man ska kolla upp företaget och inte ta förhastade beslut. Man ska fråga efter avtalsvillkor och veta vad man skriver under.

Kenba Travel ska yttra sig till Konsumentverket senast den 21 mars.

Annons
Annons
Annons