Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butiker missar köprush

I snitt lägger varje familj 4000 kronor på barnen under den muslimska fastemånaden och högtiden ramadan. Ändå satsar inte leksaksbutikerna på att marknadsföra sina produkter.

Annons

Enligt en ny undersökning från branschorganisationen Svensk Handel spenderar svenska muslimer tusentals kronor på allt från mat, kontantkort för billiga utlandssamtal från mobilen, till nya soffor och finkuddar under ramadan. De flesta matkedjor har sedan några år tillbaka förstått att det finns pengar att tjäna. Många matkedjor köper in mer färska dadlar, kakor och godis som bara finns i Mellanöstern under högtiden.

Ingen skillnadMen leksaksbutikerna uppmärksammar inte ramadan i samma utsträckning.

– Jag hade inte någon aning om vilken månad ramadan var, säger Niklas Persson, säljare hos BR-Leksaker i Örebro.

Han berättar att han har jobbat som säljare i leksaksaffären i åtta år, men aldrig märkt av någon skillnad på försäljningen då ramadan pågår.

Leksakshandlaren Torsten Liljeberg, som äger butiken Liten blir stor i gallerian Träffpunkt Örebro, berättar detsamma. Att han inte har märkt någon skillnad i försäljningen och att de inte har några planer på att marknadsföra sina produkter.

– Fast nu när man vet hur det ligger till kommer jag nog att tänka mer på det. Jag kommer nog att vara mer uppmärksam på vad den här kundgruppen köper, säger Torsten Liljeberg.

Satsar extraFritz Dimmlich, försäljningschef för bland annat Toys’r’us vid Marieberg köpcentrum i Örebro, säger att han märker av en ökning av leksaksförsäljningen under ramadan.

– Vi har satsat extra mycket på ramadan de senaste åren, men än så länge bara i några utvalda butiker i Göteborg och Stockholm. I de butikerna har vi personal som vet vilka produkter som det säljs mycket av och som kan vägleda kunderna. Men om några år hoppas vi att det också kommer att satsas mer på ramadan i Örebro.

Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, är förvånad över att leksaksbutikerna inte tar chansen och tjänar pengar på högtiden.

Barnen i fokus– Leksaksbutikerna har missat att det läggs ner mycket pengar på just leksaker under ramadan. Det är barnen som står i fokus då, precis som när vi firar jul, säger hon och tillägger att det är minst 400 000 människor i Sverige som berörs direkt eller indirekt av ramadan.

Enligt Meta Troell skulle det räcka med att signalera att högtiden finns genom små medel, små symboler som får folk att stanna upp utanför skyltfönstret.

– Vissa förknippar påsken med färgen gul och halloween med orange. Under ramadan kanske man kan skylta med att visa när solen går upp och ner, bara för att visa att man vet att högtiden pågår. Att högtiden flyttar sig varje år underlättar inte att följa försäljningsstatistiken, påpekar Meta Troell.

Viss rädslaAtt handlarna inte dekorerar leksaksbutikerna tror hon har med rädsla att göra.

– Handlarna är nog rädda för att göra fel vilket kan bero på att de har för dåliga kunskaper och bristande erfarenhet.

Annons
Annons
Annons