Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Databas på gång: Kolla hur tillgänglig butiken är

Snart ska det gå att se hur bra affärer och offentliga lokaler är för funktionshindrade. En stor inventering pågår, och resultatet ska läggas in i en öppen databas.

Arbetet med att se över hur väl anpassade offentliga lokaler och butiker är för funktionshindrade började redan i december förra året. Ett uppdrag från kommunstyrelsen, där Per-Anders Öhrn på Centrum för Tillgänglighet ska genomföra det.

– Det är ett arbetsmarknadsprojekt. Det är ett gäng som ute och kontrollerar, mäter dörrar, ramper och allt möjligt. Alla resultat läggs in databasen och de värdena jämförs sedan per automatik med det som kallas enkelt avhjälpta hinder. Ett resultat som fastighetsägaren får, säger han.

Rådhuset har man redan hunnit med. Över lag får huset ett gott betyg för tillgänglighet, men det finns även problem. Per-Anders Öhrn nämner entrén vid receptionen.

– Ambitionen är bra, men hoppsan! Det finns ingen möjlighet att få kontakt med personal och fråga. Om man har kognitiv nedsättning, förstår man då? Vi pratar om alla grupper av funktionsnedsättningar. Om man är synskadad, hur ska man se det där? säger han.

Databasen kommer att omfatta cirka 110 butiker och runt 30 offentliga lokaler.

Per-Anders Öhrn berättar att de har fått ett jättefint bemötande när de kommit ut för att mäta. Det är ingen som säger något negativt. Med databasen som grund kan en funktonshindard se var och hur det går att ta sig in i butiker och hos olika myndigheter.

– Vi lägger in informationen i databasen. Sedan få personen bedöma själv – kommer jag in eller inte. När det är färdigt ska jag sammanställa rapporten, och då kommer jag att distribuera ut resultatet till de olika verksamheterna och fastighetsägarna, säger han.

Först var tanken att bara gå till kommunens lokaler, men när Per-Anders Öhrn såg hur fort det går och hur bra det redan har gått har man utökat till parker, polisen och andra myndigheter.

Tar ni med USÖ?

– Nej, därför att det är Region Örebro. Jag har försökt få dem att nappa, för vi skulle vilja ha med vårdcentraler och USÖ. Men de tycker inte det behövs, för de har själva gått igenom enkelt avhjälpta hinder, men då har man nog inte förstått att det här blir publikt, säger Per-Anders Öhrn

I februari kommer troligtvis Rådhuset att vara uppe i databasen, sedan fyller man på fram till sommaren, när projekttiden är ute. Sedan ska basen uppdateras och hållas aktuell.

– Det ligger på kommunen att utse en person som tar det ansvaret och den diskusisonen pågår nu. Sedan pratar vi också om att fortsätta utveckla databasen så att vi får en app, säger Per-Anders Öhrn.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons