Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Det är trendigt att ge till välgörenhet – förra året gav vi svenskar mer än någonsin

Det är kvinnor i Mellansverige, mellan 20 och 35 år gamla med eftergymnasial utbildning som är tomtens bästa ställföreträdare.
I alla fall när det kommer till gåvor för en god sak, istället för klappar under granen.

I juletid står sig fortfarande Röda Korset bra bland välgörenhetsorganisationerna - men annars är Cancerfonden och Barncancerfonden de som får ta emot mest gåvor av svenskarna, om man ska tro på årets Välgörenhetsbarometer.

Det visar undersökningen ”Välgörenhetsbarometern” där 1026 svenskar har tillfrågats om deras förhållande till just välgörenhet.Undersökningen konstaterar att vi svenskar gillar att se oss själva givmilda, och att det rentav är lite trendigt att säga att man stödjer goda ändamål. Den inställningen visar sig också i reella siffror.

Under 2015 gav varje svensk i genomsnitt 60 kronor i välgörenhet, och det är en ökning med sju kronor i månaden jämfört med året före. Dessutom har över hälften av alla svenskar gett pengar till välgörenhet under de senaste månaderna, 53 procent.

Däremot har Sverige ingen vidare bra placering bland de nordiska länderna, både Islänningar, norrmän och danskar skänker mer till välgörenhet än svenskarna.

Kvinnor har överlag en mer positiv syn på välgörenhet än vad män har, och kvinnorna har också ett större förtroende för välgörenhetsorganisationerna än vad männen har. Sex av tio kvinnor skänker pengar till välgörenhet, men bara fyra av tio män.

Det vanligaste är heller inte att ge pengar till någon enskild välgörenhetsorganisation som verkar utomlands, utan istället är det medicinsk forskning som toppar listan, framförallt cancerforskning. Cancerfonden toppar listan, följd av Barncancerfonden.

Undersökningen visar också att den viktigaste frågan för alla välgörenhetsorganisationer är allmänhetens förtroende. 95 procent av alla som var med i undersökningar menar att organisationens rykte är helt avgörande när man bestämmer sig för om man ska stödja den eller inte. En annan viktig del är kunskapen om vad organisationen ägnar sig åt, och även där verkar Cancerfonden ha lyckats bra, tillsammans med ”Läkare utan gränser”. Undersökningen visar att 82 procent av svenskarna har störst förtroende för de två organisationerna.

Men så här i juletid är det dock ingen av dem som har störst igenkänning hos svenskarna, det är i stället klassiska Röda Korset, som dessutom är den organisation som har lättast att konkurrera om julklappspengarna.Undersökningen är gjord av AQ Analys, Pennybridge och Userneeds.

Annons
Annons
Annons