Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

F1-experten: "Mer och mer sannolikt för varje dag som går" att Ericsson kör för Williams nästa år

Marcus Ericsson är inne på sin fjärde formel 1-säsong – och frågetecken har rests för om det blir några fler för örebroaren.
Men i sin senaste podcast går nu F1-experten Janne Blomqvist ut och säger att han är nästan säker på att Ericsson kommer bli kvar – och att det är allt mer sannolikt att han kan byta upp sig från Sauberteamet.

Annons

Marcus Ericsson, övers till höger, kan ha ögonen på Felipe Massas (nederst till vänster) plats i Williamsteamet inför nästa säsong (arkivfoto).

Det är i senaste avsnittet av Viasat motors F1-podd, som släpptes på tisdagen och som går att lyssna på här, som Janne Blomqvist, som är en av Sveriges största F1-kännare och mångårig kommentator i Viasats formel 1-sändningar, lägger ut texten om förutsättningarna för Örebroföraren Marcus Ericsson att bli kvar i formel 1-cirkusen även 2018.

Ericsson, som gör sitt fjärde år som en av endast 20 förare i världens tuffaste racingserie, har utgående kontrakt med schweiziska stallet Sauber, som han kört för sedan 2015. Första året var framgångsrikt, men de två senaste åren har stallet kämpat med formel 1-cirkusens långsammaste bil, och Ericsson har inte slutat topp tio, och därmed tagit poäng, på över två år. Trots det talar allt enligt Blomqvist för att Marcus kommer att köra vidare i formel 1 även nästa år.

– Jag vet att det finns en del svenskar som är tveksamma till om han kommer få bli kvar i formel 1 över huvud taget. Jag är inte lika orolig över den saken, verkligen inte, utan jag tror att ett worst case scenario är att köra vidare för Sauber. Men det finns några alternativ, och de här alternativen blir mer och mer sannolika för varje dag som går. Och då tänker jag framför allt på den återstående platsen i Williams, som vi tror finns, säger Blomqvist i podden.

LÄS MER: Marcus betyg efter Monza: "Bilens brist på prestanda i öppen dager"

Det mesta talar nämligen för att Felipe Massa, Williams 36-årige brasilianske veteran som egentligen la av inför årets säsong men övertalades till en comeback när Valtteri Bottas lämnade för Mercedes efter världsmästaren Nico Rosbergs överraskande pensionering, nu definitivt lämnar formel 1-cirkusen – och i sådana fall öppnar sig en plats bredvid Lance Stroll. En plats som inte vem som helst kan fylla – enligt samstämmiga medieuppgifter kräver nämligen teamets huvudsponsor, sprittillverkaren Martini, att minst en av förarna är 25 år gamla för att kunna medverka i marknadsföringen. Något 27-årige Ericsson uppfyller, till skillnad från exempelvis nuvarande teamkompisen Pascal Wehrlein, eller många av de F2-förare som bankar på porten till kungaklassen.

– Han (Wehrlein) skulle ha kunnat vara aktuell för platsen i Williams, under förutsättning att Mercedes vill betala för honom ett år till. Men med tanke på åldersklausulen är hans möjligheter att stanna kvar i F1 små, väldigt, väldigt små, säger Blomqvist, som inte tror att Wehrlein blir kvar i Sauberstallet, i podden.

– För Ericssons del är ett alternativ att fortsätta i Sauber, ett annat att ersätta Felipe Massa i Williams. Han har nämligen passerat 25, så han är hemma i det avseendet. Vi vet också att Marcus har en god ekonomisk support som skulle kunna vara oerhört välbehövlig för Williams. De söker naturligtvis möjligheter för att få ännu bättre förutsättningar, och då kommer en sådan förare som Marcus definitivt in i bilden, och några andra faller bort.

Det brittiska Williams-stallet är ett av formel 1-cirkusens äldsta team med över 40 år på nacken. Teamet har vunnit förar-VM vid sju tillfällen och konstruktörs-VM nio gånger. Senaste segrarna kom förvisso 1997 (Jacques Villeneuve), men senaste fyra åren har teamet stadigt slutat mellan tredje och femte plats i konstruktörs-VM.

Vilka som kör för Sauber nästa år? Antonio Giovinazzi och Charles Leclerc, som Saubers motorleverantör Ferrari matchat fram på lägre nivå (Giovinazzi hoppade ju in och körde två race när Wehrlein var skadad i våras, Leclerc kommer få köra fyra fredagsträningar för teamet i höst) sägs vara högaktuella. Möjligen tar en av dem plats, om Ericsson blir kvar, eller också båda, om både Ericsson och Wehrlein lämnar teamet.

Största snackisarna i formel 1 senaste dagarna har annars varit att det numera får betraktas som en officiellt hemlighet – som kommer att bekräftas som en sanning inom kort – att McLaren bryter med motortillverkaren Honda inför 2018 och då i stället kommer att köra med Renaultmotorer, vilket i sin tur gör att Toro Rosso-stallet går åt andra hållet, från Renault till Honda. I samma veva lär det också bekräftas att McLaren förlänger med Fernando Alonso (Stoffel Vandoorne har redan kontrakt) och att Jolyon Palmer får sparken av Renault för att ersättas av Carlos Sainz Jr, som lämnar Toro Rosso för att ge plats åt fjolårets GP2-vinnare Pierre Gasly. Förarrockaden lär kunna ske redan under årets säsong, kanske redan till Malaysias GP om två veckor.

Bekräftat sedan tidigare är att VM-ledaren Lewis Hamilton fortsätter i Mercedes, där även stallkompisen Valtteri Bottas lär erbjuads ett nytt kontrakt, att Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen kör vidare för Ferrari, att även Red Bull och Haas kör vidare med oförändrade föraruppställningar i Daniel Ricciardo/Max Verstappen och Romain Grosjean/Kevin Magnussen. Esteban Ocon har kontrakt med succéstallet Force India över 2018, och det mesta talar för att också Sergio Perez kör vidare där.

En hel del frågetecken lär rätas ut inom kort, kanske redan före söndagens race i Singapore.

Förarläget i F1 inför 2018 – stall för stall

Mercedes: Lewis Hamilton fortsätter över 2018. Allt talar för att Valtteri Bottas, som har utgående kontrakt, får förlängt förtroende.

Ferrari: Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen fortsätter över 2018.

Red Bull: Daniel Ricciardo och Max Verstappen fortsätter över 2018.

Force India: Esteban Ocon fortsätter över 2018. Allt talar för att Sergio Pérez, som har utgående kontrakt, väljer att förlänga. Men ett rykte placerar honom i Williams, om Felipe Massa lämnar, och i sådana fall skulle det i stället alltså bli en styrning ledig i Force India, som förarna som nu ryktas vara på väg till Williams i sådana fall i stället skulle vara aktuella för.

Williams: Inget klart. Allt talar för att Lance Stroll skriver ett nytt avtal med teamet, däremot verkar det alltmer troligt att Felipe Massa, som egentligen pensionerade sig från F1 inför årets säsong, nu definitivt lämnar VM-serien. Det här är den kanske öppnaste platsen på griden, där förare från Force Indias Sergio Pérez och Saubers Marcus Ericsson till veteranen Robert Kubica, som testat med Renault under året i förhoppningar om en comeback, ryktats vara aktuella. Stallet har, liksom Force India, enligt uppgift en klausul med en alkoholtillverkande sponsor att minst en av förarna måste vara över 25 år gammal, vilket gör att Ocon (som fyller 21 på söndag) och Stroll (som är 18) måste kompletteras med någon äldre förare, vilket utesluter Pascal Wehrlein (fyller 23 i höst) och Daniil Kvyat (fyller 24 i vår).

Toro Rosso: Inget klart. Carlos Sainz Jr lär lämna för Renault, möjligen redan under hösten (se nedan), medan Daniil Kvyats status är oklar. Nobuharu Matsushita (kör just nu i formel 2) och Tadasuke Makino (kör just nu i formel 3), har ryktats vara aktuella efter motorbytet från Renault till Honda. Tidigare har även Sean Gelael (kör just nu i formel 2) sagts vara aktuell. Lämnar Sainz under pågående säsong sägs dock Pierre Gasly (kör just nu i japanska Super Formula efter att ha vunnit formel 2 i fjol) som den troligaste ersättare resten av hösten.

Haas: Romain Grosjean och Kevin Magnussen fortsätter över 2018.

Renault: Nico Hülkenberg fortsätter över 2018. Trovärdiga medieuppgifter gör gällande att Carlos Sainz Jr ansluter till teamet från Toro Rosso som en del av dealen med byte av motortillverkare mellan Toro Rosso och McLaren (Renault har tidigare levererat motorer åt Toro Rosso och ska nu i stället göra det åt McLaren). Det skulle göra att Jolyon Palmer tvingas lämna teamet. Enligt vissa medieuppgifter kommer förarbytet att ske redan under innevarande säsong, till Malaysias GP om två veckor.

McLaren: Stoffel Vandoorne fortsätter över 2018. Efter bytet av motortillverkare, från Honda till Renault, talar det mesta för att Fernando Alonso också stannar.

Sauber: Inget klart. Allt talar för att Pascal Wehrlein lämnar teamet, medan det mesta hittills tytt på att Marcus Ericsson blir kvar. Motorleverantören Ferraris protegéer Antonio Giovinazzi och Charles Leclerc är högaktuella för den andra platsen, eller varsin om även Ericsson lämnar.

Annons
Annons
Annons