Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler kontrollanter skulle förbättra situationen

Anna, den busschaufför som körde den aktuella turen då en buss totalförstördes av passagerare, tror inte nödvändigtvis att lösningen ligger i fler kameror utan snarare fler kontrollanter.

Annons

– Jag skulle vilja att chaufförerna enas om att alla tar betalt av dem som kliver på bussen. Min uppfattning är att det händer varje dag att chaufförer släpper ombord personer som inte betalar eftersom de inte vågar bråka med dem. Mina kollegor är kluvna i det här ärendet, säger Anna.

Hennes lösning är också att engagera fler kontrollanter för att få stopp på dem som nu vet att de relativt riskfritt kan åka gratis. Konflikter med passagerarna gör att många slutar efter kort tid eller väljer att köra andra linjer än de som går inne i Örebro. Hon får stöd av skyddsombudet Edina Isakovic.

”Blodtrycket skenade”– Så var det för mig. Mitt blodtryck skenade och jag hade problem med magen, till slut orkar man inte längre. Att köra landsortslinjerna är rena himmelriket, säger hon.

Från bussföretaget Nobinas sida säger man att mängden kontrollanter styrs av Länstrafiken, men att man i slutet av augusti ska den trygghetsgrupp som bland annat består av Nobinas huvudskyddsombud och representanter från Brottsförebyggandet rådet.

– Den här händelsen kommer naturligtvis att stå högst upp på agendan då, men om lösningen är fler kontrollanter, väktare eller något annat återstår att se, säger Håkan Hultberg, tillförordnad trafikchef på Nobina.

Annons
Annons
Annons