Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Hon sparkades för ett blogginlägg

På bloggen skrev den McDonaldsanställda nedsättande om arbetsgivaren. När hon blev uppsagd skrev chefen på sin Facebook-sida att han småskrattade.

Det kan kosta dig jobbet att blogga om din arbetsgivare. Kvinnan på bilden har inegt med artikeln att göra.

Det var i tisdags som driftansvarige Andreas Kenson skrev på Facebook: ”precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))”

– Ytterst olämpligt, är Malin Ackholts, Hotell- och restaurangfackets tredje ordförande, kommentar.

Kollektivavtal och lojalitetspliktHon tycker att det är anmärkningsvärt att någon som representerar arbetsgivarsidan går ut på Facebook på det sätt som Andreas Kenson gjorde.

– Det är omdömeslöst. Som arbetsgivare har man en lagstiftning och kollektivavtal att följa. Man förväntas också agera på ett så korrekt sätt som möjligt. Samtidigt vill hon understryka att den som är anställd har en lojalitetsplikt gentemot arbetsgivare.

– Det betyder att om man är missnöjd med något på sin arbetsplats ska man först och främst tala med den som kan rätta till missförhållandet – nämligen arbetsgivaren. Om man känner att man inte klarar av det ensam kan man ta kontakt med facket för att få hjälp.

Missförhållanden

– Det finns missförhållanden som kan behöva berättas om offentligt – men det är i så fall i ett skede långt senare. I första hand ska man ta det med arbetsgivaren.

Illojalitet mot arbetsgivaren kan alltså vara ett skäl för uppsägning, men vägen dit är inte snabb.

– Det är en lång process om en arbetsgivare vill skilja någon från tjänsten. Saken måste prövas. Till exempel är lojalitetskraven tyngre på en del grupper än på andra, säger Malin Ackholt.

Hur den bloggande tidigare McDonaldsanställda kunde sägas upp så fort vill Magnus Pojen, ägare till Örebros fyra McDonalds-restauranger, inte gå in på:

– Det är tragiskt det som skett. Hon som blev uppsagd var en duktig medarbetare, men det hon hade skrivit om sin arbetsplats var helt oacceptabelt.

Han tar också avstånd från det som hans driftansvarige skrev på Facebook, men någon uppsägning blir det inte frågan om i det fallet. Informationen togs också bort efter några timmar.

Ändrar sina rutinerMcDonalds kommer att ändra sina rutiner efter det som hänt:

– Vi anställer många unga människor och i fortsättningen kommer vi att upplysa om vad som gäller, till exempel att man ska upplysa arbetsgivaren om det är några problem, säger Magnus Pojen.

Andreas Kenson avstår från att kommentera det som hänt. NA har inte lyckats få kontakt med den uppsagda.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons