Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Kameror ska förhindra självmord

+
Läs senare

Järnvägssträckan mellan Kumla och Örebro Central är en av de dödligaste i landet. Nu kan sträckan få kameror och stängsel för att förhindra självmord enligt en ny satsning från Trafikverket.

60 procent av alla järnvägsdödsfall i Sverige sker på 5,5 procent av spåren, alltså cirka 65 av hela järnvägsnätets 1 100 mil.

– Möjligheten att spara liv blir mycket större, säger Erik Lindberg på Trafikverket.

Svenska Dagbladet presenterade under tisdagen siffror som visade att mellan 70 och 100 människor dör på svenska järnvägar varje år. Nästan samtliga dödsfall handlar om folk som blivit överkörda av ett tåg. Och av dessa räknas 7 av 10 som självmord.

Den siffran vill Trafikverket nu göra någonting åt och har därför utrett var i Sverige de flesta olyckorna sker. Förutom Stockholm, Malmö, Lund, västra Skåne, Göteborg och Alingsås är Örebro en av de dödligaste sträckorna i Sverige. Mellan 2006 och 2011 har sammanlagt 25 dödsolyckor noterats mellan Hallsberg och Hovsta.

– Örebro–Kumla har ett par mil som är en av de värst drabbade, den är absolut aktuell. Att vi vet de här platserna gör att man tror mer på det här konceptet. Skulle vi behöva övervaka hela järnvägsnätet skulle det bli ogenomförbart, säger Erik Lindberg.

År 2020 är Trafikverkets delmål högst 55 döda. Det målet ska nås med hjälp av en ny kamerateknik och stängsel längs de drabbade sträckorna. Smarta kameror ska larma säkerhetspersonal om någon rör sig i närheten av järnvägsspåret.

Erik Lindberg tror att självmordsfallet med den 13-åriga flickan i Kumla hade kunnat undvikas med de åtgärder som Trafikverket planerar.

– Det är lite skrämmande, det är ju inte länge sedan det hände. I tidningen såg man en massa ljus och i bakgrunden går järnvägen där det är helt oskyddat utan stängsel, bara att promenera upp. Där skulle det definitivt vara stängslat, säger han.

För tio år sedan inleddes en satsning med kamerateknik i Malmö för att hindra skadegörelse. Och tack vare kamerorna uptäcktes totalt tolv personer som tänkt hoppa framför tåget. Kameror är främst tänkta att användas kring områden som inte går att stängsla, till exempel vid perronger och plankorsningar.

Trafikverket har bland annat tagit del av en amerikansk studie som följt människor som hindrats att hoppa från Golden Gate-bron i San Fransisco.

– Det var väldigt slående resultat. Det slår hål på myten att självmord inte går att göra någonting åt

Trafikverket hoppas kunna komma i gång med satsningen i höst och investeringen beräknas till runt en miljard kronor fram till 2020. Samtidigt räknar man med ekonomiska bieffekter i form av bland annat minskad skadegörelse, färre kopparstölder och reducerade tågförseningar.

Annons
Annons
Annons