Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Kommunen reser till Cannes igen

Örebro kommun kommer att resa till fastighetsmässan i Cannes i år igen. Det är en viktig del i Örebros näringslivsutveckling, säger Lena Baastad (S).

Lena Baastad (S) tycker att resorna till Cannes är viktiga.

Efterlysning: Vad tycker du om att kommunen fortsätter med resor till Cannes? Kommentera gärna!

Förra årets resa fick skattebetalarna betala 120 000 kronor för. Nu är det snart dags igen.

Fem kommunala tjänstemän och en politiker ska delta i mässan Mipim i Cannes 11–14 mars.

– I år har vi lyft oss ett snäpp och har ett eget seminarium med temat ”Örebro – tillväxt i Stockholmsklass”, säger Mats Helgesson, etableringsansvarig i Örebro kommun.

Dessutom ska han berätta om Örebro som logistisk etableringsort på ett internationellt seminarium och speed-dejta investerare. Trots att resan till Cannes varit omdiskuterad känner Mats Helgesson inget tvivel om att det är rätt plats att vara på.

– Både som ett sätt att möta investerare och som ett samarbete med Stockholmsregionen, där Örebro är en av motorerna, säger han.

Mats Helgesson tror att en del av reaktionerna handlar om Cannes som ort.

– Man tänker på filmfestivalen och glamour. Men för oss är det hårt arbete med ett fullspäckat program, säger han.

Revisorerna som undersökt Örebro kommuns resor till Cannes har inte hittat några oegentligheter när det gäller representation. Däremot efterlyser de ett tydligt övergripande syfte med resorna samt en återkoppling till kommunstyrelsen.

Har resan ett tillräckligt konkret syfte?– Jag tror säkert att vi kan vara ännu tydligare. Men hela revisionsrapporten visar att man följt programmet och inget annat. Jag tycker att kommunen blivit bättre år efter år att proaktivt möta upp företag, ha en plan och även tagit hem etableringar, säger Lena Baastad.

För exempel på konkreta resultat hänvisar hon till Mats Helgesson, som lyfter fram norska företaget Bulk Eiendom som byggde XXL:s nordiska centrallager i Pilängen. Affären blev av tre år efter den första kontakten på en logistikmässa i Göteborg.

– En mässa ger inte effekt månaden efter. Efter Cannes har vi fortlöpande kontakter med flera företag, och det har vi också redovisat för revisionen. Sen plötsligt faller alla pusselbitar på plats, säger Mats Helgesson.

Kommunen har rest till mässan i Cannes sedan 2009, Lena Baastad var själv med som oppositionsföreträdare 2010. Resorna har inte varit allmänt kända före 2012.

– Men hur många vet att vi skickar en delegation till kommunala skolriksdagen till exempel? Vi deltar i många olika saker. Varje konferens får man ställa sig frågan: Vad är syftet? Är det värt att ta kostnaden? säger Lena Baastad.

Har Cannes varit värt pengarna?– Ja, det har varit det. Örebroarna får fråga sig om det är viktigt att kommunledningen jobbar med att få fler jobb och fler företag till regionen. Det är därför vi åker.

Mipim i Cannes

Mipim betyder Le Marché international des professionnels de l´ímmobilier.

Förra året åkte drygt 1 100 svenska representanter ner till mässan, av totalt 20 000 besökare.

Uppdrag Granskning avslöjade hur delegater från Göteborg och Staffanstorp haft svårt att skilja på privata och kommunala utgifter.

Från Örebro kommun utgår bara vanligt traktamente, och ingen ersättning för utlägg mot kvitton, enligt revisionsrapporten.

Till årets mässa åker Björn Sundin (S), ordförande för programnämnd samhällsbyggnad, stadsbyggnadschef Åsa Bellander, biträdande stadsbyggnadschef Martin Willén, näringslivsdirektör Eva Lilja, näringslivsstrateg Ola Westin och etableringsansvarig Mats Helgesson.

Resan kostar cirka 16 000 per person för flyg, mässavgift och boende.

Annons
Annons
Annons