Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Kan snubbfria rum behövas för musik på tillväxt? Följ NA:s artikelserie om feminism och kultur

Artikel 7 av 11
Feminism i dagens kulturliv
Visa alla artiklar

Bland oetablerade musiker, alltså de som ännu inte skaffat sig en plats som artister eller musikskapare, lyfts mansfria zoner som en väg mot ökad jämställdhet.

Annons

I många branscher finns det gott om tjejer och kvinnor på många nivåer utom den allra högsta: Högskolestudenter men inte så många professorer, konststuderande men inte kvinnliga konstnärer vars verk blir riktigt dyra, kökspersonal men få kvinnliga mästerkockar – ja, ni förstår liknelsen.

Läs också: Unik satsning – separatism ett viktigt verktyg

Varken replokal fyra på Musikpalatset eller workshop-serien i musikproduktion på Musikhögskolan är öppen för killar. Foto: Carina Tenor/privat

När det gäller att spela i källarband och hänga i replokaler verkar strukturerna börja betydligt tidigare. Amanda Rudin, Örebrotjej som både spelar punk och fotboll, drar osökt parallellerna: Två olika, men lika manligt inmutade domäner. Som det uttryckts ibland: Det finns fotboll och det finns damfotboll, det finns rockband och så finns det tjejband.

Läs också: De spelar feministisk punk i replokal som är en frizon från snubbarna

Visst, i dag är vi många som försöker ändra både på förutfattade meningar runt könsroller och hur vi använder språket. Begreppet "tjejband" har även sågats på akademisk nivå som "en ohållbar kategori där band i första hand jämförs och associeras med varandra på grund av könstillhörighet, och endast i andra hand med avseende på musikstil." Ändå är det inte så länge sedan det var en grej i sig att Sahara Hotnights enbart bestod av tjejer, eller banbrytande att Prince tog in kvinnliga musiker i sitt band.

Att ge sig in i en manligt dominerad värld kan kräva mod. Intresse saknas inte - men hur skapas miljöer som känns lika hemma för övriga personer: Tjejer, transpersoner (personer som genom sina könsuttryck och/eller könsidentiteter avviker från könsnormen) och icke-binära (personer som varken känner sig som man eller kvinna – eller som båda).

En lösning som valts av de som jobbar med just unga musiker är alltså att skapa egna zoner, trygga platser för att experimentera och pröva sig fram utan killar. NBV hör till de studieförbund som upplever att separatismen gett effekt.

Torsdag publiceras tredje delen i NA:s artikelserie efter #metoo där vi fortsätter att göra nedslag runt feminism och Örebros kulturliv: nu om replokalen och musikworkshop-serien som inte är öppen för killar.

Del 1 om scenkonst, del 2 om konst. Alla artiklar hittar du genom att klicka på artikelserie-symbolen direkt under rubriken högst upp i denna artikel.

Annons
Alla artiklar i
Feminism i dagens kulturliv
Annons