Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Suzuki Garphyttan ser ljuset

2009 går till historien som det mörkaste i modern tid för verkstadsföretaget Garphyttan. Efter sommaren har det vänt uppåt igen men fortfarande har man bara en beläggning på 70 procent av normal nivå.

Annons
Tony Edvardsson lyfter upp ett trådpaket för vidare förädling.

– Det har varit ett av de mest omvälvande åren i företagets historia, säger vd Jan Pieters. En minst sagt dramatisk marknadsutveckling och ett ägarskifte.

Sedan i somras är Garphyttan i japanska händer. Suzuki Metal, dotterbolag inom världens näst största stålföretag Nippon Steel, tog över det anrika verkstadsföretaget 1 juni. Det är ett ägarskifte som uppskattas av både ledning och fack.

– Den bästa köparen av de kandidater jag kände till, säger Roger Andersson, IF Metallklubbens ordförande.

Tappade 70 procent

Suzuki Garphyttan, som företaget nu heter, har genomlevt sin svåraste pärs på decennier. För första gången sedan mitten av 1980-talet kommer man i år att redovisa förlust, och den blir ansenlig.

– I normala konjunkturnedgångar kan vi tappa 10–15 procent av försäljningen, säger Jan Pieters. Första halvåret i år tappade vi 70 procent!

Många har fått gå

En rad åtgärder har vidtagits för att möta nedgången. Ett 80-tal anställda har fått lämna företaget under året. Investeringarna har dragits ner till ett minimum. Under maj månad gick hela personalstyrkan ner 15 procent i arbetstid och lön.

Läget är likartat, om inte värre, vid företagets nordamerikanska fabrik medan fabriken i Kina går på högvarv och noterar ett rekordår. Billtillverkningen i Kina har ökat 40 procent i år.

Vid några tillfällen har Garphyttan fått rycka in med leveranser till Kina för att klara behovet.

Jan Pieters tror att den värsta krisen är över.

– Vi förväntar oss att 2010 ska bli betydligt bättre än detta år, men vi kommer inte att nå upp till samma nivåer som 2007 och 2008. Och vi är lite osäkra på om uppgången ska hålla i sig.

Affärsmöjligheter

Något rekryteringsbehov är inte aktuellt utöver att täcka upp personalomsättning.

Jan Pieters har positiva förväntningar på ägarskiftet. Suzuki Metal har likartad produktion men är helt inriktad på den japanska marknaden med obefintlig export och liten erfarenhet att driva företag i andra länder.

– Det nya ägarskapet öppnar affärsmöjligheter för oss. Tanken är att Suzuki ska fortsätta på den japanska marknaden medan vi tar övriga världen. Nu kan det bli lättare för oss att få leverera till japansk bilindustri med fabriker i länder utanför Japan, säger Jan Pieters.

Garphyttan

Suzuki Garphyttan ägs sedan den 1 juni av japanska Suzuki Metal, dotterbolag inom Nippon Steel, värdelns näst största ståltillverkare (ingen koppling till bil- och mc-tillverkaren).

Suzuki Garphyttan har tre fabriker och närmare 400 anställda, varav 280 i Garphyttan, 50 i USA och 50 i Kina plus ett tiotal i Tyskland.

Suzuki Garphyttan är världens största tillverkare av ventilfjädertråd, med cirka 40 procent av världsmarknaden.

Annons
Annons