Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tar kollektivtrafiken till nya höjder

Örebroarna ska få chansen att tycka till om den framtida trafiken i Örebro. Synpunkterna ska användas i en ny trafikplan, och en av idéer man ska fundera på handlar om så kallad spårtaxi.

Annons

En sådan här form av spårtaxi kanske blir verklighet i Örebro framåt år 2018.

Hur vill örebroarna ha det med trafiken i framtiden?

I en stor medborgardialog går kommunen nästa vecka ut och frågar om den kommande trafikplanen. Staden växer så det knakar, mest i Sverige utanför storstäderna och det måste tas ned i beräkningarna.

– Det är en enorm ökning, och då behöver vi fundera på hur vi använder ytorna. Målsättningen med den trafikplan vi jobbar med handlar om att öka andelen som går, cyklar och åker buss. Det måste gå snabbare att åka med buss och cykel, säger kommunalrådet Björn Sundin(S).

– Hur förbättrar vi för cyklingen och de som går? Vad gör vi för kollektivtrafiken så att det blir lättare att resa och så att hela restiden blir kortare, säger Hannah Ljung (C).

Ett nytt sätt att utveckla kollektivtrafiken handlar om att bygga en så kallad spårtaxi, vilket man anser billigare än spårvagnar som den tidigare majoriteten funderade på.

– Spårvagn har vi utrett i Örebro redan. Det här är mycket billigare, säger Björn Sundin.

Han tror inte att de här ”svävande” taxivarianterna som körs i skenor i stolpar över gatorna behöver ligga särskilt långt fram i tiden.

– Det kanske blir snarare än man kan tror, men det lär nog dröja några år ändå. När det väl händer kommer det nog att gå fort, och då behöver vi vara beredda och veta var vi vill ha dem. Skälet till att vi lyfter detta i dialogen är att det kommer att prägla stadsbilden. Vi vill fråga örebroarna om detta är okej. Vi tror att det kan vara en intressant idé, säger Björn Sundin.

Han säger att det politiska målet inte är att minska trafiken i stadskärnan.

– Därför att vad det innebar tidigare var att man begränsade framkomligheten i staden och ökade trafiken i externa handelscentrum. Vår vägledande princip är att bilen är en viktig del av örebroarnas vardag, men bilar måste anpassa efter gång och cykel, säger Björn Sundin.

Från och med måndag kommer man att i ungefär i en månad tid fråga vad örebroarna tycker om den framtida trafiken i kommunen. Trafikplanen kommer sedan att antas nästa år.

– Det kommer att ges möjligheter vid en massa olika tillfällen. På webben så klart. Det kommer finnas en lokal i Krämare som vi öppnar. Vi hoppas det blir mycket diskussioner runt fikabord, säger Björn Sundin.

Annons
Annons
Annons