Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två månaders väntan – för sprucken display

Afrem Lyarasis iPhone4 fick en spricka i displayen efter ett fall. Han lämnade in den till Siba för reparation och tvingades vara utan den – i två månader.

Annons

I början av året köpte Afrem Lyarasi inte mindre än fyra iPhone4 hos Siba i Örebro. I augusti tappade han en av dem och glaset i displayen sprack. Han lämnade in den till Siba. Efter en vecka fick han veta att försäkringen han tecknat vid köpet inte täckte skadan, men efter diverse dividerande ändrade sig Siba och efter en månad fick han tillbaka telefonen.

Inte över

Men bekymren var inte över här. Då Afrem Lyarasi började använda sin iPhone uppkom flera nya fel: samtal avbröts, musik avbröts och telefonen blev extremt varm vid laddning.

- Jag gick tillbaka till Siba igen och berättade om problemen. Kvinnan som tog emot telefonen skrev till verkstaden att ärendet skulle ha högsta prioritet. Men det fick det uppenbarligen inte, säger han.

Ytterligare en månad, med ideliga samtal och påtryckningar, väntade nämligen. Afrem Lyarasi hävdade under hela denna tid att han borde få en ny telefon. Men inget hände.

Tröttnade

Till slut tröttnade han och nämnde till Sibas kundtjänst att han avsåg att kontakta NA.

- Dagen efter ringde Sibas representant tillbaka och berättade att en ny iPhone4s, en senare version av telefonen, fanns att hämta i Örebrobutiken, berättar han.

På Sibas pressinformation finns Nora Ay. Hon menar att det är tillverkaren Apples rutiner som lett fram till att Afrem Lyarasi fick vänta två månader på att få tillbaka sin telefon.

- Apples rutiner är att deras produkter alltid ska skickas till av Apple auktoriserade verkstäder som i sin tur skickar tillbaks utbytesenheter. iPhone4 är en utgående modell till vilken utbytesenheter kan ta längre tid att få fram, säger hon.

Vad anser ni är en rimlig tid att få tillbaka sin telefon på vid en reparation hos Siba?

- KKL:s rekommendationer är att få produkten lagad inom fjorton arbetsdagar. Vi eftersträvar att leverera kundens produkter mycket snabbare än så. I ett fåtal fall som detta exempel där Apple dikterar villkoren för lagningen samtidigt som det inte gått att få fram utbytesenheter tillräckligt snabbt, hör till ovanligheterna.

Vad kommer det sig att ni plötsligt idag kovänder och ger honom en ny telefon, vilket aldrig varit aktuellt vid tidigare korrespondens?

- Då detta är ett försäkringsärende, ska skadan regleras i samråd med försäkringsbolaget. SIBA har inte gett honom en ny telefon, vi har däremot jobbat hårt för att kundens försäkringsbolag ska ge honom en ny telefon vilket de gått med på efter påtryckningar från oss.

Kommer Afrem Lyarasi att kompenseras för olägenheten?

- Nej, då kunden fått en lånetelefon från oss under tiden hans telefon varit på lagning samt fått en helt ny telefon (nyare och dyrare modell) istället för en utbytesenhet finns det ingen anledning till ytterligare kompensation från SIBA:s sida, säger Nora Ay.

Nora Ay, Sibas presstjänst.

Annons
Annons
Annons