Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Björk inför första testet: ”Blir nog en hel del rävspel”

+
Läs senare

Var står nykomlingen Volvo i förhållande till konkurrenterna i WTCC? Räkna inte med något klockrent svar i första officiella testet onsdag–torsdag den här veckan. ”Det kommer nog bli en hel del rävspel”, tror Thed Björk Bang-Melchior.

Fredrik Ekblom i första testet av WTCC-bilen på Knutstorp i torsdags.

I morgon, onsdag, och på torsdag tjuvstartar WTCC med försäsongens enda officiella test, två dagar där VM-teamen samlas på den italienska Vallelungabanan inför premiären i Frankrike exakt en månad senare.

Men det hårdsatsande svenska Volvo-teamet Cyan Polestar Racing, som är helt nytt i VM-serien men siktar på att vinna mästerskapet senast 2018, räknar inte med att testet kommer ge några klara svar över vart teamets nybyggda bilar, som rullades ut för första gången på skånska Knutstorp i slutet av förra veckan, står i förhållande till de betydligt mer rutinerade konkurrenterna.

– Jag tror att de andra teamen kommer att kolla på oss, och kanske inte åka fullt. Det kommer nog bli en hel del rävspel, säger Thed Björk Bang-Melchior, 35.

Karlskogaföraren Björk, som tillsammans med örebroaren Fredrik Ekblom, 45, rattar Volvos båda bilar under premiärsäsongen, menar att de andra teamen kan försöka vinna fördelar genom att låta det svenska teamet framstå som bättre än de är.

– De kanske kör en fuling och låter oss vara snabbare, så att de kan skälla på reglerna och säga att vi måste göra något med bilen, säger Björk.

– Jag tror ändå att man kommer ett hum om var vi står: Är vi helt av banan eller är vi bättre än alla tror? Man får en nyans även om alla givetvis kommer att mörka. Jag ser verkligen fram emot de här testerna för att få en indikation. ÄR vi med kommer det bli askul, är vi inte med får vi ta det därifrån, säger Ekblom.

För att redan inför första testet få ett hum om teamets status har teknikerna ägnat sig åt avancerade uträkningar med oklart utfall.

– Vi har inte varit på någon banan där WTCC-bilarna tävlat, så vi har inget att jämföra med. Och vi har inte kört mot några konkurrenter, så man vet inte. Men teamet har försökt räkna på det. Simulerat, kollat på andra banor hur mycket snabbare WTCC-bilarna åkt jämfört med andra bilar som kört på banor som vi kört på … Så det blir beräknar i tredje eller fjärde steget, grova uppskattningar som inte betyder något när vi åker på tiondelar sedan, berättar Ekblom.

Ett annat frågetecken inför första testet är om bilarna kommer att klara de tuffa påfrestningarna, och om teamet kommer få till så många varv som de önskar.

– Teamet har jobbat otroligt hårt, dygnet runt i princip, hela vintern. De har inte haft några fasta arbetstider utan bara ett datum: Då måste allt vara klart. Det vore otroligt konstigt om det inte blir något elfel, om bilen startar som den ska hela tiden. Det finns så mycket saker som kan hända, säger Björk.

Första VM-deltävlingen, av tolv, körs på franska Paul Ricard-banan, strax utanför Marseille, 1–3 april.

Där någonstans tror Björk att de första riktiga svaren på var Volvoteamet står 2016 kommer att komma.

– Det kommer bli väldigt spännande i Frankrike, för som jag ser det finns det två möjligheter: Antingen är vi med, och då blir det ”hjälp vad kul”. Eller också, som vi tror, så är vi någonstans där vi måste jobba för att komma ifatt, säger Björk och fortsätter:

– I sådana fall måste vi se var de andra åker fortare, och vad det är vi behöver utveckla. Om det handlar om motor, chassi eller något annat. Det är inte realistiskt att vi ska vinna WTCC första året, absolut inte. Men vi kommer bygga oss starka och hitta saker på banorna som gör att vi kanske vinner år två, tre eller fyra.

Fredrik Ekblom tänker ungefär likadant:

– Om bilen är bra så kan det bli ett jäkligt roligt år, men har vi inte riktigt hittat rätt kan det också bli ett jäkligt jobbigt år. Även om ingen förväntar sig att vi ska vara jättebra första året, så är det inte så kul att åka runt utan att vara konkurrenskraftiga, man vill alltid vinna. Samtidigt måste man komma ihåg att det är ett läroår för oss, och att det är en materialsport vi håller på med. Det spelar ingen roll hur vältränad och förberedd man är om inte bilen är konkurrenskraftig. Det är som om någon skulle åka runt med dåliga skidor en hel vinter i världscupen. Det går inte, säger örebroaren.

WTCC-kalendern innehåller alltså tolv stopp, och även om det finns stadslopp, F1-banor och tävlingar på fyra kontintenter med så är det mest prestigefyllda racet det som ligger närmast Sverige: Det på klassiska monsterbanan Nürburgring nordschleife i västra Tyskland i samband med 24-timmarsloppet på banan i slutet av maj.

– Det är häftigaste banan. Varje varv på den banan sitter man och ler bakom ratten, hela varvet. Man ler, skrattar – och så är man lite rädd, säger Björk entusiastiskt.

– Men jag ser nog faktiskt mest fram emot finalen i Qatar, för då vet vi precis var vi står och vad vi behöver göra för att utmana 2017.

Volvoteamet har byggt tre bilar inför första säsongen, de båda som Ekblom och Björk ska köra i VM-serien och en tredje som STCC-förarna Richard Göransson och Robert Dahlgren kommer att kunna testa med på svenska banor under tiden Ekblom och Björk är ute i världen och tävlar.

För det ändamålet har Volvo byggt upp ett separat testteam med mekaniker och ingenjörer.

Dessutom kommer Björk och Ekblom att kunna köra testbilen när de två ordinarie bilarna står på båt från Portugal till Argentina hela juli och vidare till Japan större delen av augusti.

Alla lärdomar som teamet drar av tester och tävlingar kommer sedan kokas ned och användas för att bygga helt nya bilar som teamet kommer att tävla i 2017. Då lär det dessutom bli fler än två bilar i serien, eftersom det krävs minst tre, förmodligen uppåt fem, förare för att på allvar utmana om konstruktörsmästerskapet.

– Vi kommer komma väl förberedda för 2017, det är därför vi kör i år. Därför vill teamet hålla nere förväntningarna på det här året. Men du vet, man kör ändå alltid för att vinna, säger Ekblom med en menande blick.

Annons
Annons
Annons