Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Björk: "Målet är glasklart - VM-guld"

De går in i en jakt på VM-guld som bästa vänner och kollegor. Men också som konkurrenter. Så fungerar länsstjärnornas svåra samarbete.

Annons

I fyra år har Thed Björk och Fredrik Ekblom slagits om slutsegern i STCC, i praktiken det svenska mästerskapet i banracing, samtidigt som de varit teamkompisar och dragit åt samma håll med Volvo Polestars bästa som ledstjärna. 

- Fredrik vann första året, sedan har jag lyckats vinna tre i rad. Grejen är att vi har ett väldigt bra samarbete, och det bygger på öppenhet, berättar Thed Björk.

Superstjärnorna i F1, Lewis Hamilton och Nico Rosberg, slåss som hund och katt inbördes om att bli världsmästare i varsin likadan Mercedes.

Thed Björk och Fredrik Ekblom tar nu klivet in på världsscenen med en helt annan inställning.

- Vi sa redan när vi gick in i STCC-satsningen hos Volvo 2012 att "nu gör vi det här tillsammans, med öppna kort i alla lägen". Och så har vi gjort. Om jag hittar någon bra grej, en inställning på bilen, så delar jag med mig till Fredrik. Vi har en ständig dialog för att på bästa sätt utveckla bilen och därmed förbättra teamets möjlighet att vinna, säger Thed.

Samtidigt vill båda förstås vinna.

- Det kan du fethaja! När det är race så tävlar vi, inget snack om det. Men vi är goda vänner, har känt varandra länge, och båda har tillräckligt tillräckligt med rutin för att inse att vi gör ett bättre jobb för teamet om vi gör det tillsammans, säger Fredrik Ekblom.

Ekblom menar att förmågan att samarbeta, och att göra resultat givetvis, varit en viktig faktor i kampen om de åtråvärda styrningarna i Volvo Cyan Polestars nya jättesatsning på WTCC.

För konkurrensen har varit stenhård.

- I stort sett hela racingvärlden har ringt och ställt sina tjänster till förfogande, om vi bortser från F1-killarna. Så stor är den här satsningen. Och då är det förstås jättekul att få förtroendet att försöka ta teamet till VM-guld. Och jag kan inte önska mig en bättre teamkompis än Thed, säger Ekblom.

Björk säger:

- Om Fredrik vinner VM, så är jag den förste att gratulera. Då vet jag att jag också gjort ett jäkligt bra jobb.

Nu kliver de in i kampen om VM-poäng i varsin sprillans ny Volvo.

- Det är en rolig del i det hela, att det verkligen är en svensk satsning. Bilen är ritad och byggd i Göteborg, svenska ska vara det officiella språket i teamet är det tänkt, även om det kan vara svårt att hitta enbart svenska ingenjörer och mekaniker. Och så har jag och Thed fått vara med från start och tala om hur vi vill ha det, det är en fantastisk känsla.

Och då är det bra att ha lite rutin?

- Så är det ju. Det är bra att veta vad man pratar om i såna lägen.

Det rör sig om mycket pengar och mycket personal?- Ja, hur mycket pengar det handlar om vet jag inte, och det vill jag nog inte veta heller. Till det sportsliga teamet kommer det nog att gå åt 30-40 personer för att driva runt det. Det är en stor apparat.

Volvo har inte varit med i WTCC på några år. I år dominerades mästerskapet av Citroen, och världsmästaren heter José Maria Lopez. Han har också med sig förre rallyvärldsmästaren Sebastien Loeb i teamet.

Det är dem Ekblom och Björk ska tampas med nu, är det tänkt. För det är guld det nya Volvo-teamet är ute efter.

- VM-guld är målet, men det är ett långsiktigt projekt. Ingen begär att vi ska vinna redan första året, säger Ekblom.

Kan man säga något om var ni och de nya bilarna står i konkurrensen just nu?

- Nej, det kan man inte. Vi har gjort en hel del egna tester och simuleringar, och det känns bra. Men först när de officiella testerna drar igång bortåt slutet av februari kan man börja jämföra sig med konkurrenterna, och det är då man vet var man står.

Premiären i VM-serien är satt till den 20 mars. Dock är det ännu inte klart var den körs. WTCC ska bestå av tolv deltävlingar, ingen av dem i Sverige.

- Nej, men på sikt hoppa och tror jag att det går att få till något i Sverige, nu när Volvo Polestar Cyan gör en svensk satsning. Men 2016 blir Nürnburgring i Tyskland det närmaste Sverige vi kommer, säger Ekblom.

Annons
Annons
Annons