Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rallyt blir av: "Vet inte hur de tänker"

Svenska rallyt kommer att köras. Ett beslut Fröviföraen Mattias Jirvelius är mycket kritisk till efter att under torsdagen ha kört igenom sträckorna.

Annons

Mattias Jirvelius.

När nästan samtliga förare – från franske stjärnan Sébastien Ogier som vunnit VM tre år i rad, till Örebroförarna Joakim Roman och Mattias Jirvelius i RC2-klassen – var efter onsdagens första rekognosering av sträckor inför svenska rallyt överens om att det inte skulle gå att köra.

Men arrangörerna av det svenska VM-rallyt är fast beslutna att rallyt ska genomföras – och på torsdagen fortsatte rekognoseringen med de kvarvarande sträckorna Fredriksberg, Vargåsen, Rämmen, och Lesjöfors.

– I dag höll vi inte på att fastna på sträckorna eftersom det blivit någon grad kallt, men det är fortfarande väldigt spårigt. Och det är bara grus överallt, ut om de två sträckorna i Norge, säger Jirvelius.

Vad säger du om beslutet att köra rallyt?

– Jag vet inte hur de tänker över huvud taget. Att åka så mycket på grus, med vinterdäck ... Jag vet inte vad som kommer att hända med däcken, om de håller över huvud taget. Jag vet hur det brukar vara när det är korta bitar som är grus, att det tar hårt på däcken, och att nu köra ett helt rally ...

Nio av 21 specialsträckor har redan strukits bort (liksom hela den klassiska klassen), bland annat prologen, den klassiska superspecialen på Färjestadstravet, som skulle ha körts på torsdagskvällen. I stället kommer första bil varva upp på Torsbysträckan 8.51 på fredagsmorgonen.

– Jag vill ju åka sträckorna i Norge i alla fall, så vi får försöka ta oss igenom Torsbysträckan i morgon bitti. Men sedan får vi se hur vädret blir, säger Jirvelius.

50 ekipage finns med på den bekräftade startlistan inför fredagsmorgonen, där VM-förarna kör först medan Örebroförarna, i RC2-klassen, rankas bland de sista och startar med nummer 39 respektive 40.

– Blir det plusgrader på lördag blir det tekniskt omöjligt att ta sig igenom sträckorna med vårt startnummer, då vore det korkat, ja idiotiskt, att starta. Då kommer det inte finnas någon väg kvar när det är vår tid att starta, bara skelettet. Då behöver man jeep för att ta sig fram, säger Jirvelius som tror att fredagens sex sträckor kan bli nog så utmanande.

– VM-förarna får gasa, vi andra får smyga igenom. Om man åker för fullt, med våra mått mätt, så kommer det slita himla mycket på bilen även om man håller sig på vägen, för det är sten och iskockor stora som små handbollar som kommit upp på vägarna när de försökt göra iordning dem. Har man obegränsad budget så är det bara att gasa tills det går sönder, rycka på axlarna och åka till nästa VM-rally. Men för oss som har begränsad budget och vill ha råd att köra mer i år går det inte att bara köra sönder bilen. Det tar udden av hela grejen, men det är som det är.

Läs mer i fredagens NA, papperstidningen, som går att köa som e-tidning nedan!

Mattias Jirvelius.

Sträckorna i svenska rallyt

Fredag: Torsby 1: Start 8.51.

Röjden 1 (Norge): Start 9.53.

Svullrya 1 (Norge): Start 10.53.

Svullrya 2 (Norge): Start 13.18.

Röjden 2 (Norge): Start 14.13.

Torsby 2: Start 15.28.

Lördag: Fredriksberg: Start 8.11.

Vargåsen 1: Start 10.08.

Rämmen: Start 12.24.

Vargåsen 2: Start 13.38.

Superspecialsträckan på Färjestadstravet: Start 18.11.

Söndag: Lesjöfors: Start 10.07.

Värmullåsen (power stage): Start 12.08.

Annons
Annons
Annons