Recension: Ondskan från Polen var satans bra

Av alla spelningar på Metallsvenskan detta året så är det nog den här jag sett fram emot allra mest. Visst, Motörhead och Blind Guardian i all ära men väntan på att få se Hin Håles polska favoritband Behemoth slita sig upp från underjorden med sin smittsamma mix av black- och dödsmetal har varit smärtsam lång. Men när bandmedlemmarna, som dubbat namn likt Nergal och Inferno, äntrar den ljusdränkta scenen i vitsminkade anleten och full mundering så glöms all den där plågsamma väntan bort i ett nafs. Hur bra var det då? Satans bra.

Bandets scenshow börja med att få in publiken i helt rätt sinnesstämning. Genom högljudda mässrop, en furiös och fenomenal ljusshow, rökelse, masker och en allmän känsla av benhård hängivelse så faller vi ned på våra bara knä väldigt fort och börjar dyrka. Turligt nog så nöjer sig inte Behemoth vid att bara ha en exceptionell show utan musiken de förkunnar står självklart stadigt på helt egna hovar. Allt från alster som Chant For Eschaton 2000 till Ora Pro Nobis Lucifer visar att skoningslös tyngd och älskvärt sväng inte behöver utesluta varandra medan avslutande helveteshymnen O Father O Satan O Sun demonstrerar exakt hur mäktig och episk den här typen av musik kan vara. Nergal med manskap har dessutom en otrolig scennärvaro och rockstjärnepondus vilket inte gör saken sämre precis och det är svårt att inte ryckas med när de ber oss att skrika för dem. Hade Behemoth bara fått gå lös på festivalens största scen istället, haft en ännu mäktigare ljusrigg och dessutom en timmes längre speltid så hade vi utan tvekan snackat total underkastelse från oss i publiken. En positiv sådan alltså.

Men jag tror ändå inte att någon som är på plats ikväll känner någon typ av besvikelse. För när trummornas vackert frenetiska smatter till slut klingat ut och Lucifier återvänt en trappa ned så står jag bara där, super in det kyliga majmörkret och ler ett brett leende. För en vackrare och mer kärleksfull hyllning till ondska kommer jag nog inte få se på väldigt länge.