Örebro 750 år

Recension: Saknar Ugglas syrliga kommentarer

Bild: Jonas Classon

Jag gillar Magnus Uggla. Han är en kul prick. När han får tid och lov att prata fritt, som under sin utmärkta krogshow Magnus Den Store, och vara den där älskvärt dryge stockholmaren som skjuter lagom vilt åt alla håll så är det fruktansvärt underhållande att få vara på plats. Men något sådant finns det tråkigt nog inte riktigt tid för denna afton. Och det är ett av problemen med den här kvällen.

För en dryg timme är allt vad Uggla men manskap får på scenen och de väljer då istället att fylla den snåla tiden med musik och inte med massa snack, vilket så klart är en alldeles utmärkt idé i de flesta artisters fall. Men en stor del av charmen med Uggla som artist är få höra hans syrliga kommentarer och syn på folk och fä. Hela hans person bygger liksom lite på det. Sorgligt nog är detta något som vi tyvärr blir helt berövade på ikväll.

Istället får vi en fullpackad musikrepertoar som går likt tåget genom sommarkvällen. Ett väldigt ojämnt tåg på min ära ska tilläggas. För efter varje ljuvlig Vittring får vi utstå snarkfester som Pärlor åt Svin, efter varje fartfylld Jånni Balle får vi axelrycka oss igenom låtar som Staffans Matematik och istället för Trubaduren får vi nöja oss med Astrologen. Detta, i kombination med en rätt så svajig ljudmix, gör att det aldrig riktigt klaffar till för den korte mannen i kalufsen. Jag hade hellre sett att de tajtat till låtlistan, kapat bort överflödigt fett och istället lagt en del av tiden på att snacka lite mer med publiken. Förhoppningsvis nästa gång.

Men: när det är bra så är det bra. Jag Dansar Aldrig Nykter är än idag ett riktigt glädjepiller och Olle Ljungström-covern Jag och Min Far tafsar så klart lite lätt på tårkanalen. Publiken är dessutom verkligen med på noterna oavsett mina invändningar och allsången och glädjetjuten som råder under Kung i Baren lär väl fortfarande klinga utmed slottsväggarna. En positiv klang.

Och kanske är det så, i fallet med Uggla ikväll alltså, att om man är positiv som fan så går allting bra? Kanske är det så.

Håller du med recensenten? Komm
entera a