Örebro City

Recension: Maggio – karismatisk, cool, energisk och sjunger lika gudabenådat live som på platta

Veronica Maggio

Frimis Salonger

Betyg: 4/5.

Se bildspecial från kvällen här.

Bland barocka möbler och kristallkronor inviger en av Sveriges största och coolaste artister, Veronica Maggio, Örebros nyöppnade Frimis Salonger. Med tanke på att stället är packat med folk från topp till tå så får man utgå från att detta var en alldeles ypperlig premiärbokning.

När Maggio med band väl äntrar scenen hörs ett öronbedövande jubel. Ett jubel som går i ett under hela konserten ska tilläggas. Alla utmärkta popkarameller som bjuds skulle kunna liknas vid fågelfrön till sanslöst svultna fågelungar med tanke på hur girigt publiken glufsar i sig. Fast vem skulle inte göra det när det är så här delikat? Det enda som känns lite fattigt är ljudet som är lite väl tunt och lågt. Det blir inget riktigt tryck helt enkelt. Men bortsett från det så är kvällen utan tvivel en fullträff.

Inbäddat innehåll

Från numer klassiska Välkommen In till arena flirtiga Mitt Hjärta Blöder så håller Maggio taktpinnen stadigt. Hon är karismatisk, cool, energisk och sjunger exakt lika gudabenådat bra live som på platta. Lägg till det ett band som är grymt samspelta och en setlist som känns väl uttänkt. Visst, jag hade gärna sett att man slopat Verkligheten till förmån för Satan I Gatan men man kan tyvärr inte få allt. Med det sagt så räcker det vi får gott och väl.

För när allt exploderar i Den Första Är Alltid Gratis så fattar man varför Maggio är en av våra största artister. Hennes texter studsar ljuvligt flitigt mellan sorg och lycka utan att för den skull kännas kliché. Samtidigt gräver melodierna vid första mötet med örongångarna tunnlar rakt in i hjärnan för att sedan husera där på heltid. Om inte det är avunds- och beundransvärt så vet jag inte vad som är. Så nästa gång du är i stan Veronica så kan du räkna med oss. För vi kommer. Vi kommer. Vi är näst... helt garanterat där.

Inbäddat innehåll