Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Örebro

Flygplatsens chef hoppas på nya regler om stöd

Mikael Smedberg är vd för Örebro Airport. Han tycker att signalerna från EU om ökade möjligheter till statligt stöd för regionala flygplatser låter lovande.

I dagsläget är det ägarna, Region Örebro län, Örebro, Kumla och Karlskoga kommuner, som täcker förlusterna för Örebro Airport. EU öppnar nu för ökade möjligheter till statligt stöd för regionala flygplatser. (Arkivfoto)

Bild: Veronika Ljung-Nielsen

Annons

– Jag har läst en del av förslaget och flygplatsernas samarbetsorgan SRFF tittar på det för att ge ett remissvar, säger han.

– Kan man hitta ett stöd som är bättre för landets flygnät så är det bra.

Ledare: EU-kommissionär: Flygstöd i Örebro kan vara tillåtet

Annons

Det är omkring tio år sedan som Örebro Airport senast fick statligt stöd. Sedan infördes den så kallade tvåtimmarsregeln, som innebar att flygplatser som låg inom mindre än två timmars restid från Arlanda blev utan statliga pengar.

Annons

Sedan dess är det ägarna, i dag Region Örebro län samt Örebro, Kumla och Karlskoga kommuner, som har fått täcka förlusterna, som har legat på cirka 25 miljoner om året.

Det finns i dag två fasta destinationer från flygplatsen, Köpenhamn och Malmö.

Linjen till Köpenhamn har varit i gång sedan november förra året, efter att ha legat nere sedan 2013.

Målet är att trafiken till Köpenhamn ska gå med vinst 2018.

– Det är två år kvar dit, men hittills följer vi planen, säger Mikael Smedberg.

– Den beläggning vi har på planen till Köpenhamn i dag är den bästa sedan 2006.

Finns det planer på fler fasta destinationer?

–Sådant tänker vi på hela tiden, men det finns inga konkreta planer. Just nu har vi fokus på Köpenhamn. Blir det fler så gäller det att hitta ett komplement som inte konkurrerar med Köpenhamnstrafiken.

Finns det några regionala flygplatser som lönar sig?

– Jag känner inte till någon. Alla behöver stöd. Man har helt enkelt för lite trafik. Den trafik som finns lönar sig, men även otrafikerad tid kostar pengar. Vårt mål över tiden är att bli lönsamma, säger Mikael Smedberg.

Antalet sysselsatta i anslutning till flygplatsen har ökat stadigt.

–1999 var det omkring 200 anställda i alla verksamheter på området, vår egen personal, logistikföretag, polis och serviceföretag sammanlagt. I dag är det 400, säger Mikael Smedberg.

Annons


Stefan Ignell

019-15 54 13
[email protected]

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy