Recension: Blues Pills - "Ett proffsigt band som inte nådde euforin"

NA:s Jonathan Björklund fick en bra kväll med Örebrobandet Blues Pills, men tyckte inte att det riktigt smällde till under fredagskvällens spelning på Frimis salonger.

Konsert

Blues Pills

Frimis salonger, Örebro, 25/11

* * *

Inbäddat innehåll

Efter en lång och hård turné runt om i Europa är det nu äntligen dags för retrorockarna från Örebro, Blues Pills, att inta Frimis salonger och ställa till med en ordentlig rundgång. Och visst svänger det när bandet bjuder upp till dans. Men ändå svänger det inte fullt så mycket som man kanske hade hoppats.

Vad det beror på är oklart. Sångerskan tillika frontfiguren Elin Larsson sjunger lungorna ur sig med sin lika delar kraftfulla som älskvärda soulstämma samtidigt som hon håller total låda på scenen. Inte en endaste liten sekund hinner passera utan att hon förmedlar känslan av totalkärlek till showkonsten och, självklart, musiken. Resten av bandet är inte sämre de utan det är oerhört samspelta och kompetenta musiker som huserar bakom instrumenten. De knyter ihop varje liten låtsäck på ett proffsigt vis och i synnerhet gitarristen Dorian Sorriaux bjuder på såna ljuva toner att man nästan baxnar. Men något är det ändå som fattas.

Det smäller aldrig riktigt till under kvällens spelning. Ingen riktig urladdning som får alla håren på kroppen att ställa sig rakt upp. Det är absolut inte dåligt, långt ifrån, när bandet bjuder på bitar som Lady In Gold, High Class Woman, Astralplane och Devil Man. Men det kommer heller aldrig till den punkten då allt blir sann eufori, då alla hämningar släpper. Kanske är det den långa turnén som börjat göra sig påmind här mot slutet? Oavsett vad det beror på så märks det ändå. Att något fattas.

Men när allt kommer omkring så är det ändå ingen besvikelse till spelning. För Blues Pills förvaltar rockarvet på den allra bästa manér och bjuder på en helkväll värd namnet. Och mer än så kan man faktiskt inte begära. Inte ens på black friday.