Annons

Annons

Annons

Annons

Örebro län

Bosse Karlsson svarar Anna Ågerfalk (L) om Örebro flygplats: En tillgång för hela regionen

Det har skett en otrolig utveckling av både motorer och bränsle inom flyget, skriver Bosse Karlsson. Foto: Filip Erlind

Annons

Replik till gästkrönika av Anna Ågerfalk (19/7). Oppositionsrådet Anna Ågerfalk (L) skriver att ”Varenda krona som regionen använder till att betala flygplatsens årliga mångmiljonförluster, tas från sjukvården”!

Bör inte en politiker bevisa att det finns verklighet bakom sina lögner? Det var det mest ruttna valfläsk jag upplevt! Att blanda in sjukvården i driften av flygplatsen verkar mycket sjukt. Jag debatterar gärna i NA sjukvårdens resursslöseri med dig Anna, men det gör jag då som ordförande i en patientorganisation.

Örebro flygplats debatterar jag som privatperson och närboende till flygplatsen sedan 25 år och som aktiv inom skogsbrandsbevakning har jag flugit flera hundra timmar över länet som en del i samhällsnyttan som flygplatsen bidrar med.

Annons

Antalet charterresenärer som reser till och från Örebro närmar sig cirka 100 000 per år.

Annons

Flygplatsen och flyget beskylls som miljöbov, men det har skett en otrolig utveckling av både motorer och bränsle inom flyget. Med de moderna motorer och bränslet har även bullret avsevärt reducerats. Detta konstaterar jag som ”närmast sörjande” vid starter och landningar på flygplatsen.

Dom i Miljödomstolen reglerar buller inom flygplatsområdets så kallade ”bullerzon”. De flesta bullersaneringarna genomfördes under 90-talet då koncessionen för flygplatsen godkändes.

Antalet charterresenärer som reser till och från Örebro närmar sig cirka 100 000 per år. Fanns inte flygplatsen i Örebro så skulle de tvingas till Arlanda eller Nyköping vilket skulle öka trafiken på E 18 som är ett hårt olycksutsatt vägavsnitt. Hur många bilolyckor undviker man per år när de kan använda Örebro flygplats?

Man undviker att människor skadas, blir handikappade eller dör då man slipper en så hårt belastad väg! Detta minskar belastningen på sjukvården och därmed kostnaden för den.

När Sverige bidrar vid internationella katastrofområden används flygplatsens kapacitet där man lastar de flygplan som krävs för sådana uppdrag åt MSB.

Etableringen av nya företag i Örebroområdet underlättats också av tillgången till flygplatsen som också är en stor arbetsplats.

Även de aktuella Brandbekämpningsflygplanen som Italien hjälper oss med, stationeras på vår flygplats, för här finns den service, bränsle med mera som dessa flygplan och besättningar behöver.

Annons

Annons

Nu har MSB upptäckt att utrustningen inte är tillräcklig till de omfattande skogsbränder som vi har nu och troligtvis även i framtiden. Förråd behöver byggas för mer material med mera och då är vår flygplats den naturliga placeringen. Etableringen av nya företag i Örebroområdet underlättats också av tillgången till flygplatsen som också är en stor arbetsplats. Min önskan är att den planerade järnvägen mot Karlskoga med terminal vid flygplatsen blir verklighet, då kommer satsningen på flygplatsen verkligen att bära frukt.

Att Köpenhamnslinjen inte blev lönsam är sånt som kan hända varje företag, men ska vi jämföra det med misslyckade satsningar som skett och sker inom sjukvården, så är flygplatsens förlust en piss i havet!

Örebro Flygklubb, som sköter skogsbrandsbevakningen i länet har också genom åren sparat åtskilliga miljoner åt samhället genom att tidigt upptäcka skogsbränder som snabbt kunnat bekämpas innan spridningen blivit för stor.

En eloge till flygplatsledningen och de politiker som inser att Örebro flygplats är en stor tillgång för utvecklingen av hela vår region!

Bosse Karlsson

Vintrosa-Sanna

Annons

Annons

Till toppen av sidan