Annons

Annons

Annons

Örebro

Insändare
BRT-satsningen tar inte ansvar för framtiden

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

I BRT-systemet ingår särskilda bussfiler som gör bussresan snabbare.Illustration: Örebro kommun

Annons

Att satsa på ett BRT-system är inte att ta ansvar för framtiden. Det kommer istället förstöra alla förutsättningar att ge Örebro en effektiv, ekonomisk och miljövänlig kollektivtrafik för flera år framåt.

Tanken med bussar på eget körfält på den aktuella sträckan är en god idé. Men allt det går att åtgärda med nuvarande gatuinfrastruktur. Genom punktinsatser för blygsamma kostnader. Liksom att ta tillvara på tekniken som ger bussarna grönt ljus i trafiksignalerna. Det är så billiga och enkla lösningar att fler linjer i Örebro kan få samma förutsättningar. Det uppnår ett bättre resultat än vad BRT kommer göra. Speciellt som superbussarna kommer få en lägre medelhastighet på sin slingriga färd. Då de knappast blir några snabbussar.

Annons

Annons

Men det räcker inte bara med en förbättrad framkomlighet. Vill man öka resandet med stadsbussarna krävs flera åtgärder. Ett linjenät som uppfyller dagens krav. Bussar som når Citykärnan. Möjlighet att åka på tvären utan onödiga byten. Vill man ha en buss var 5:e minut mellan Universitetet och City kan det uppnås med lite nytänkande. Som att alla stadsdelar har tillgång till stadsbussar. Allt detta kan uppnås med en lägre vagnutsättning än den i dag.

Ökad trygghet, och komplement i biljettsystemet för ovana resenärer är andra punkter som krävs. Samt att fasa ut de kostnadskrävande biogasbussarna mot billigare och miljövänligare bussar. Det är att ta ansvar. Både för ekonomin som för den framtida stadsutvecklingen!

Mikael Karlsson

Örebro

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan