Annons

Annons

Annons

Örebro

Insändare
Vi sviker våra gymnasieungdomar

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Timmar framför datorn i ensamhet med tonvis av uppgifter. Elever har suttit i 8-timmars skärmlektioner, och sen efteråt i lika många timmar till för att hinna allt som nu inte kan ske i klassrummet. Det påverkar hälsa såväl som motivation att lära. FOTO: Fredrik Sandberg/TT

Annons

Örebro kommun sviker sina gymnasieungdomar. Inte bara i hela deras välmående, utan i möjligheterna de får att lära. Vi vet att gymnasieeleverna och kanske allra mest årets avgångselever, burit ett stort ansvar under pandemin. Men vi pratar inte om vad det innebär. Som förälder ser jag stora risker. Men även professionellt.

Elever har fått halva sin gymnasietid kraftigt påverkad av pandemin. De har haft lektioner i köket, i källaren, i sängen och i miljöer som är allt annat än främjande av lärande. Det har varit utmattande, ojämlikt och för många helt förödande. Vi är flera föräldrar som velat ha dialog med skolor om detta, men gehöret är tondövt.

Annons

Annons

Precis som idrottsrörelsen nu larmar för att rädda barns fysiska hälsa, oroar jag mig för våra ungas mentala mående, och möjligheter att lära för livet. Det kommer påverka samhället när motivationen sänks. Som förälder blir jag bedrövad över bristen på stöd för mitt barn med vänner på tex Karolinska gymnasiet i Örebro. På andra håll är det annorlunda.

Smittan måste hanteras nu, men hur vi här och nu väljer att göra det påverkar stort. Det finns kreativa idéer att testa om man lyssnar på eleverna, på hur andra har gjort, på hur kunskapskrav kan kombineras med välmående. Istället används ofta de enklaste av lösningar.

Det är ett svek mot de unga och jag vill veta vad det är som gör att lyhördhet och förståelse för deras behov saknas. Och hur de kan lämnas så ensamma i det.

http://bit.ly/svikerlärandet

”Förälder Örebro kommun, Strateg livslångt lärande”

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan